گواهی امضای الکترونیکی

گواهی امضای الکترونیکی چیست؟ + نحوه دریافت گواهی امضای دیجیتال

گواهی امضای الکترونیکی و توکن امضای دیجیتال نقش بسیار پررنگی را در بین افراد حقیقی و حقوقی مانند سازمان‌ها دارند. زیرا با گواهی امضا و توکن سخت افزاری می‌توانید تمامی فرآیندهای امضا کردن هر قرارداد را بدون هزینه و به صورت خودکار انجام بدهید. چون گواهی هر نوع امضای دیجیتالی اثبات می‌کند که شما چه هویتی دارید و در آینده هم امکان انکار مفاد قرارداد و یا حتی امضا برای شما وجود ندارد. در حال حاضر، با مراجعه به CAهای خصوصی می‌توانید نسبت به دریافت گواهی امضای خود اقدام کنید. در ادامه همراه ما باشید تا درباره تمامی آنچه که باید درباره امضای دیجیتالی بدانید، بررسی کنیم.

گواهی امضا الکترونیکی چیست


گواهی امضای الکترونیکی همان گواهی امضا دیجیتال است که به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. کسانی که از امضای دیجیتال استفاده می‌کنند، به خوبی می‌توانند چیستی گواهی امضا دیجیتال و یا الکترونیک را متوجه شوند. برای مثال، بانک‌هایی که خدمات غیر حضوری را به مشتریان خود ارائه می‌کنند، از گواهی برای افزایش امنیت و اعتبار امضای الکترونیکی خود بهره می‌برند. این در حالی است که امضای دستی بدون هیچ گواهی صادر می‌شود و در دسترس همه‌ی افراد قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: امضای دیجیتال

انکار ناپذیری امضا با گواهی امضای دیجیتال


افرادی که گواهی امضا الکترونیک را دارند، به هیچ وجه نمی‌توانند انکار کنند که این امضا به آن‌ها متعلق نیست. چون این گواهی باعث اثبات هویت فرد امضا کننده می‌شود و به آن اعتبار می‌بخشد. لازم است بدانید که به مدت هر 2 سال می‌توانید اعتبار این گواهی را تمدید کنید. در صورتی هم که تمایل دارید تا اعتبار امضای دیجیتالی خود را از بین ببرید، باید نسبت به ابطال این گواهی اقدام کنید.

صدور گواهی امضای الکترونیکی (بررسی نحوه دریافت گواهی امضا دیجیتال)


اطلاع از نحوه دریافت گواهی امضای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید نسبت به افزایش اعتبار امضای خود اقدام کنید.

گواهی امضای دیجیتالی از مرجع صدور گواهی دیجیتال یا certificate authority و یا CA صادر می‌شود. البته این سند، فیزیکی نیست و تنها هویت دیجیتالی دارد. به طوری که هر کجا که شما از امضای دیجیتالی استفاده کرده باشید، از اعتبار این گواهی استفاده می‌شود تا هویت شما اثبات شود. بسیاری از افراد مایل هستند تا بدانند که در این گواهی چیست و چرا باید برای دریافت گواهی امضا، هزینه پرداخت کنند. پاسخ این سوال‌های متعدد را می‌توان در بخش زیر بیان کرد:

گواهی امضای دیجیتال دارای 2 بخش کلید عمومی و کلید خصوصی است. این دو کلید در کنار هم باعث مشخص شدن هویت سازمان و یا افراد حقیقی می‌شوند.

به بیانی دیگر، کلیدهای عمومی و خصوصی گواهی امضا، این ادعا را ثابت می‌کنند که امضای دیجیتالی متعلق به چه کسی است. این موضوع، دقیقا همان کاربرد گواهی امضای الکترونیکی است.

سوال 1: کلیدهای عمومی و خصوصی در گواهی امضای دیجیتال چه ارتباطی با هم دارند؟


این سوال بسیار رایج است. کلید عمومی هر امضا در دسترس تمامی افراد قرار دارد. در این شرایط مشخص است که تنها وجود کلید عمومی نمی‌تواند امنیت امضای دیجیتال را تامین کند. به همین دلیل، کلید خصوصی امضای دیجیتالی در گواهی آن قرار می‌گیرد. سپس، فرد با کمک کلید خصوصی در امضای الکترونیکی اطمینان دارد که امضای او بدون سرقت به دست فرد مقابل می‌رسد. فرد مقابل نیز از کلید عمومی برای رمز گشایی امضای خود استفاده می‌کند تا متوجه متن پیام امضا شود.

توجه داشته باشید که صدور گواهی امضای دیجیتالی باید از یک مرکز معتبر صورت بگیرد تا امضای شما از اعتبار کافی و قانونی برخوردار باشد. در غیر اینصورت، نمی‌توان اطمینان داشت که امضای دیجیتالی شما از اعتبار کافی برخوردار است. یکی از خدماتی که فراشناسا در آینده به مشتریان ارائه خواهد کرد، گواهی امضای الکترونیکی است.

سوال 2: اهمیت صدور گواهی امضا دیجیتال چیست؟


با ذکر یک مثال، اهمیت صدور گواهی امضا دیجیتال را متوجه می‌شوید. 2 شرکتی را در نظر بگیرید که تمامی فعالیت‌ها و معاملات آن‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. اگر این 2 شرکت خواسته باشند تا قرارداد و یا تفاهم نامه‌ای را بین یکدیگر منعقد کنند، می‌بایست از تعهدات خود اطمینان کافی داشته باشند. برای این کار، باید هر دو طرف امضای رسمی خود را در پایان هر قرارداد ایجاد کنند. از آنجایی که هیچ کدام از شرکت‌ها، شناخت کافی از اعتبار شما ندارند؛ به چیزی بیشتر از یک امضای دستی نیاز است.

امضای الکترونیکی همان چیزی است که می‌تواند تمامی نیازهای این 2 شرکت را برطرف کند. در زمانی که هر 2 شرکت از امضای دیجیتالی گواهی‌دار استفاده می‌کنند، به هویت حقیقی آن‌ها می‌توانید اعتماد کنید و نگرانی از بابت تعهدات و عدم انکار آن‌ها نداشته باشید.

گواهی امضا الکترونیکی را چگونه دریافت کنیم؟


همانطور که گفتیم، گواهی امضا را CA صادر می‌کند. در حال حاضر، CAها به 2 دسته تقسیم می‌شوند. آن دسته از مراجعی که خصوصی هستند، تمامی افراد می‌توانند به آن مراجعه کنند. در مقابل، CA عمومی تنها می‌تواند گواهی امضای دیجیتال را برای شخص خودش صادر کند و نیازی نیست تا شما به آن مراجعه کنید. به مرجع عمومی صدور گواهی امضای الکترونیکی، Root CA می‌گویند. این مرجع می‌تواند مجوز فعالیت به سایر مراجع صدور گواهی امضای دیجیتالی را صادر کند. نام لاتین مراجعی که امضای الکترونیکی برای آن‌ها صادر می‌شود، Intermediate CA است.

گواهی امضا الکترونیکی را چگونه دریافت کنیم؟

گواهی امضا چه کاربردی دارد


یکی از کاربردهای گواهی امضا برای اشخاص حقیقی است که نیاز دارند تا صحت قراردادها و معاملات خود را به طور شفاف داشته باشند. به طور کلی، در هر شرایطی که امضا الکترونیکی کاربرد دارد، گواهی آن هم کاربرد موثری خواهد داشت. موارد دیگری هم برای کاربردهای گواهی امضای دیجیتالی وجود دارد. این موارد عبارتند از:

گواهی امضا برای وام

در گذشته، برای دریافت وام ازدواج نیاز بود تا سفته‌ی کاغذی ارائه کنید و امضای دستی داشته باشید. اما با روی کار آمدن سفته الکترونیکی برای دریافت وام، دیگر نیازی به امضای دستی نیست. شما باید امضای الکترونیکی داشته باشید تا بانک بتواند وام و هر نوع تسهیلات غیر حضوری را به شما ارائه کند.

گواهی امضا برای بیمه

اگر خدمات غیر حضوری بیمه استفاده می‌کنید، نیازی نیست تا به طور حضوری برای امضا کردن مفاد قرارداد بروید. چون با داشتن گواهی امضای الکترونیکی هم می‌توانید هویت خود را اثبات کنید. پس با یکی دیگر از کاربردهای گواهی امضا آشنا شدید.

سوالات متداول درباره گواهی امضا الکترونیک


چرا امضای الکترونیکی به گواهی نیاز دارد؟

گواهی، برای حفاظت از امضای الکترونیکی نیاز است. این کلید از طریق مجموعه رسمی به نام CA صادر می‌شود. خوب است بدانید که کلید امضایی که توسط CA تولید می‌شود، ایمن است.

گواهی امضای الکترونیک CA چیست؟

CA همان مرجع صدور گواهی دیجیتال است که کلید عمومی امضای الکترونیکی شما را صادر می‌کند. به طور معمول، مدت اعتبار این گواهی، 2 سال است. برای تمدید این اعتبار، دوباره باید درخواست گواهی امضا بدهید.

گواهی امضای الکترونیکی شامل چیست

یک گواهی امضای الکترونیکی شامل 2 بخش است. کلید عمومی و کلید خصوصی همان 2 بخش هستند. در نظر داشته باشید که کلید خصوصی تنها در اختیار مالک امضا قرار می‌گیرد. اما کلید عمومی در اختیار تمامی افراد قرار می‌گیرد و تنها با استفاده از آن نمی‌توان امنیت امضا را افزایش داد.

منبع : فراشناسا

سوالات خود را در قسمت دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

2 پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *