در روزهای اخیر (تاریخ 27 /8/ 1400 و 1400/9/1)، بیانیهای برای احراز هویت آگهی کنندگان خودرو صادر شد. به نظر میرسد که بعد از این بیانیه قرار است که نحوه منتشر کردن آگهیهای فروش و خرید خودرو تغییر کند. اگر میخواهید از الزاماتی که برای آگهی کردن خودرو در پلتفرمهای آنلاین اطلاع کامل داشته باشید، به ادامه مقاله توجه کنید. (مقاله اجباری شدن احراز هویت آگهی کنندگان خودرو به نقل از تجارت نیوز نوشته شده است.)
دلایل الزامی شدن احراز هویت آگهی کنندگان خودرو چیست؟
اگر تجربه خرید خودرو به واسطهی پلتفرمهای آنلاین فروش خودرو (مانند دیوار، شیپور و کارنامه) داشته باشید، با آگهیهای غیر واقعی روبرو شده باشید. این آگهیها کم نیستند. در واقع، قیمتهای عجیب و غریبی که برای خودروها منتشر میشود، وزارت صمت را به این سو کشانده است. جلوگیری از ایجاد تشتت و نگران کردن اذهان عمومی، هدف اصلی برای ضرورت احراز هویت آگهی کنندگان خودرو شد. بعد از این طرح، سکوی گرانفروشیها به مرور کمتر خواهد شد. به طوری که خودروها را با قیمت معمول خریداری میکنید و دیگر خبری از گرانفروشیهای بی حد و مرز نیست.
جدیدترین ابلاغیه وزارت صمت برای احراز هویت آگهی دهندگان خودرو
در 1 آذرماه سال 1400، این ابلاغیه تغییر پیدا کرد. احراز هویت الزامی برای آگهی خودرو به احراز هویت اختیاری تبدیل شد. چون وزارت صمت میخواهد یک سیاست نرم را برای پلتفرمهای آگهی خودرو اعمال کند. با این کار، مشتریهای این پلتفرمها کاهش پیدا نمیکند.
در طی هفته گذشته و این هفته، 6 قابلیت مهم برای احراز هویت آگهی دهندگان مشخص شد. این قابلیتهای مهم در احراز هویت به شرح زیر هستند:
- امکان احراز هویت آگهیدهندگان
- احراز صلاحیت کسبوکاری آگهیدهندگان
- امکان احراز وجود خودروی آگهی شده
- اختصاص نشان مجزا BADGE
- اطلاع رسانی به کاربران و ایجاد امکان مرتب سازی و فیلتر کردن
- نمایش مجموع تعداد آگهیهای منتشر شده توسط یک آگهیدهنده
- اعلام روش نظارت و قیمت آگهیهای خودرو
ارزیابی نحوه عملکرد و گزارش دهی به وزارت صمت، از جمله موارد دیگری که در این ابلاغیه ذکر شده است. در صورتی که این مفاد این ابلاغیه اعمال شود، نحوه رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی هم از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صمت) لحاظ خواهد شد. در صورتی هم که تخلفی پیش بیاید، دادستانی کل کشور با مخالفان برخورد قانونی خواهد داشت.
«در سالهای گذشته و در شرایط التهاب بازار یک سری آگهیهای سوری درج میشد که اصلا قیمت واقعی را بازتاب نمیدانند. آگهیهای متعدد باعث افزایش قیمت میشد و این مسئله بازار را به هم میریخت. راهکار این بود که برای این بازار یک زیر ساخت احراز فراهم کنیم و اگر یکی بخواهد آگهی ثبت کند امکان احراز هویت آن وجود داشته باشد. همچنین اگر آگهی کننده بخواهد تعداد آگهی بالا بزند، از مشتری معمولی خارج شده و دلال یا نمایشگاه دار است. علاوه بر این در برخی مواقع هم خودروی نیست اما آگهی فروش آن صورت میگیرد که باید با این موضوع هم مبارزه کرد.»
قائم مقام وزیر صمت
فراشناسا میتواند چه نقش مهمی در احراز هویت آگهی کنندگان اتومبیل داشته باشد؟
سیستم احراز هویت فراشناسا در اپلیکیشنهای مطرح سراسر کشور پیاده سازی شده است. اپلیکیشن سیگنال که برای احراز هویت در بورس استفاده میشود، توسط سامانه احراز هویت فراشناسا قدرت گرفته است. این اپلیکیشن در سال 97، قابل دسترس افراد بود تا به صورت الکترونیکی به احراز هویت در سجام بپردازند.
خدمات احراز هویت غیر حضوری بیومتریک با استفاده از ویژگیهای بیومتریک برای افزایش امنیت آگهی دهندگان خودرو مناسبترین روش است. خدمات احراز هویت بیومتریک در فراشناسا با زیرساختهای امنی به کاربران ارائه میشود. در ضمن، سامانه ابری فراشناسا میتواند هزینههای زیاد نگهداری و پشتیبانی را کاهش بدهد. سایر ویژگیهای مهم فراشناسا عبارتند از:
1- مجهز به سطوح امنیتی بالا
سیستم احراز هویت فراشناسا دارای چند لایه امنیتی مهم است. به طوری که هیچ مدام از جاعلان نمیتوانند از این لایهها عبور کنند. تشخیص زنده بودن تصویر، یکی از کاربردیترین لایههای احراز هویت است که مانع از دسترسی جاعلان میشود.
بروزرسانیهای امنیتی دورهای هم سبب میشود تا همواره فراشناسا در محافظت از اطلاعات کاربران، پیشرو باشد. اعمال کردن جدیدترین استانداردهای امنیتی فضای مجازی در جهان در فرآیند بروزرسانیهای امنیتی انجام میشود. در حال حاضر، فراشناسا در بسیاری از سیستمهای امنیتی کشور تایید شده و مورد استفاده آنها قرار گرفته است.
2- مقیاس پذیری در توسعه
انتخاب فراشناسا بعنوان سیستم احراز هویت پلتفرمهای آگهی کننده خودرو میتواند به صرفه باشد. چون بعد از گسترش و توسعهی این پلتفرمها همچنان میتوان از سیستم احراز هویت فراشناسا بهره برد. به این دلیل که سامانه احراز هویت الکترونیک فراشناسا بر روی کسب و کارهای در حال توسعه هم پیاده سازی میشود. در حقیقت، طراحی Microservice در فراشناسا به گستردهتر شدن و افزایش انعطاف پذیری آن، کمک بسیار زیادی میکند. این در حالی است که تعداد زیادی از سیستمهای احراز هویت، بعد از گسترده شدن کسب و کار قابل توسعه و افزایش مقیاس نیستند.
3- عدم تبادل اطلاعات
سیاست کمینگی اطلاعات و عدم تبادل آنها، یکی از پارامترهای استاندارد یک سیستم احراز هویت خوب است. این پارامتر در سیستم احراز هویت فراشناسا به طور کامل رعایت شده است. به این دلیل که فراشناسا مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال توسعه و پیشرفت است.
4- سادگی در پیاده سازی
بسیاری از پلتفرمهای انتشار آگهی خودرو، نگران هستند که پیاده سازی سیستم احراز هویت باعث ایجاد اختلال در سایر فرآیندها شود. در صورتی که اگر بهترین سیستم احراز هویت را انتخاب کنند، این مشکل پیش نخواهد آمد. وجود Software Development Kit یا SDK در کنار IaaS و API در فراشناسا باعث شده تا فرآیند پیاده سازی سیستم احراز هویت بسیار آسان و ساده باشد. به گونهای که سیستم احراز هویت فراشناسا را میتوانید با هر نوع زبان برنامه نویسی در اپلیکیشن و حتی سایت درج آگهی پیاده سازی کنید.
5- پایداری معماری پیاده سازی احراز هویت
برخی از سیستمهای احراز هویت بعد از پیاده سازی بر روی پلتفرمهای دیگر، ممکن است عملکرد خاص خود را نداشته باشند. دلیل به وجود آمدن چنین اتفاق ناخوشایندی، عدم پایدار بودن معماری پیاده سازی آنها است. فراشناسا میتواند خدمات ابری پایداری ارائه کند که در طول زمان پایدار است. این در حالی است که بسیاری دیگر از سیستمهای احراز هویت، چنین خدماتی را ارائه نمیکنند. خدمات پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته فراشناسا هم مزید بر این علت است.
گفتار پایانی در مورد آینده احراز هویت آگهی کنندگان خودرو
در آیندهای نه چندان دور، مطابق با سیاستهای نرم وزارت صمت، تمامی اپلیکیشنها و سایتهای منتشر کننده آگهی فروش خودرو به سیستم احراز هویت خوب مجهز میشوند. در این صورت، روند قیمت گذاری در بازار خودرو از نوع تشتت نیست. علاوه براین، میزان کلاهبرداری و جعل هویت افراد برای درج آگهیهای غیر واقعی خودرو کاهش پیدا میکند.
با گذشت زمان و مشاهده آثار مطلوب این ابلاغیه میتوان شاهد مجهز شدن سایر بخشهای درج آگهی در این پلتفرمها هم بود.
منبع: فراشناسا