آیا تا به حال به فکر دسترسی سریعتر و آسانتر به خدمات دفاتر اسناد رسمی افتادهاید؟ خب، خبر خوبی برای شما داریم! قوه قضائیه با توجه به مأموریتهای مهم خود در حمایت از حقوق مالکیت اشخاص، گام بزرگی برداشته است.
با اجرای راهکارهای ۹ و ۱۰ از مأموریت ۷ سند تحول و تعالی قوه قضائیه (مصوب ۷ فروردین ۱۴۰۳)، حالا امکان دسترسی به خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی فراهم شده است. این اقدامات با استناد به ظرفیتهای مقرر در فراز ج ماده ۶۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور و فراز الف ماده ۶۸ همان قانون و ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و نیز بند ج از ماده ۴ آییننامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی به شماره ۲۰۶/۹۳/۷۷۴۰ مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ شورای عالی اداری و توجهاً به عمومات قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ صورت گرفته است.
هدف اصلی این تغییرات، سهولت و دسترسی سریعتر عموم مردم به خدماتی است که دفاتر اسناد رسمی ارائه میدهند، بدون اینکه نیاز باشد حضوری به این دفاتر مراجعه کنید. با این شیوهنامه جدید، حالا میتوانید بسیاری از کارهای مربوط به اسناد رسمی خود را به صورت آنلاین انجام دهید.
به زبان ساده و خودمانی، از این به بعد میتوانید خدمات ثبتی را غیرحضوری و به صورت آنلاین انجام دهید. بله، خدمات ثبتی نیازمند امضای شما هستند! این یعنی زمان آن رسیده که دریافت گواهی امضای دیجیتال را جدی بگیرید.
این اقدام نه تنها باعث صرفهجویی در زمان و هزینه شما میشود، بلکه به کاهش بار ترافیک و بهبود بهرهوری نیز کمک میکند. از این پس، به راحتی و تنها با چند کلیک میتوانید خدمات مورد نیاز خود را از دفاتر اسناد رسمی دریافت کنید. در ادامه تصویر و متن شیوهنامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی را مشاهده کنید.
یک امضا میتونه خیلی ساده تر باشه !
متن شیوهنامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی
این بخشنامه از دو بخش، هشت ماده و شش تبصره تشکیل شده است.
بخش اول: درخواست غیرحضوری تنظیم اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی
- ماده ۱: با راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی در (سکوی کاتب)، تمامی درخواستهای تنظیم اسناد رسمی و خدمات ثبتی از طریق این سامانه پذیرفته میشوند.
- ماده ۲: سردفتر موظف است بلافاصله پس از دریافت درخواست، نسبت به بررسی و تصمیمگیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش درخواست غیرحضوری تنظیم سند یا سایر خدمات ثبتی اقدام نماید.
- تبصره ۱: در صورت عدم پذیرش درخواست، سردفتر باید با ذکر علت، مراتب را زیر درخواست مربوطه درج نماید. در این حالت، متقاضی میتواند درخواست خود را ویرایش کند.
- تبصره ۲: در صورت نقص مدارک یا نیاز به اطلاعات و مدارک تکمیلی، سردفتر باید به طور جامع و کامل موارد نقص را زیر درخواست به متقاضی اطلاع دهد. متقاضی نیز باید از طریق سکوی کاتب نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام نماید.
- تبصره ۳: اگر پس از پذیرش درخواست، امکان تنظیم سند یا ارائه سایر خدمات ثبتی وجود نداشته باشد، سردفتر باید مطابق تبصره ۱ علت را زیر درخواست درج و اعلام نماید.
بخش دوم: تنظیم غیرحضوری اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی
- ماده ۳: ثبت کلیه اسناد و خدمات ثبتی که قابل ارائه هستند، با احراز هویت الکترونیکی و استفاده از امضای دیجیتال و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضی در دفتر اسناد رسمی امکانپذیر است.
تبصره: اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام و از طریق سکوی کاتب درج میشود. - ماده ۴: سردفتر به محض احراز هویت الکترونیکی از طریق سکوی کاتب و امضای دیجیتال توسط متقاضی یا اصحاب سند، نسبت به تأیید نهایی اقدام مینماید.
- تبصره ۱: به دلیل اطلاق و عموم واژه «امضاء» در عبارت «امضای شخص یا اشخاص» در تبصره ۱ ماده ۷ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳، امضای فیزیکی و دیجیتال تأیید نسخه پیشنویس باید توسط اصحاب سند از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی (کاتب) انجام شود و این تأیید، ملاک عمل برای اخذ شناسه یکتا توسط سردفتر است.
- تبصره ۲: اطلاعات مربوط به تأیید الکترونیکی متقاضی و اصحاب سند در نسخههای پشتیبان و نهایی سند درج میشود.
- ماده ۵: پرداخت کلیه هزینههای مربوطه توسط متقاضی، به صورت الکترونیک از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی (کاتب) انجام میپذیرد.
- ماده ۶: متقاضی ارائه خدمات غیرحضوری، پس از پذیرش درخواست، میتواند در هر مرحلهای ادامه فرآیند را به صورت حضوری در همان دفترخانه پیگیری و انجام دهد. در این صورت، هزینههای وصولی بابت ارائه خدمات غیرحضوری مسترد نخواهد شد.
- ماده ۷: فرآیند اطلاعرسانی خدمات موضوع این شیوهنامه از طریق سکوی کاتب انجام میشود.
- ماده ۸: نظارت بر اجرای صحیح این شیوهنامه بر عهده معاونت امور اسناد، معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی، و کانون سردفتران و دفتریاران میباشد.
در پایان بخشنامه نام آقای حسن بابایی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به چشم میخورد.
الزام استفاده از امضای الکترونیکی برای دریافت خدمات ثبتی
همانطور که در بخش دوم – ماده سوم روشن است، برای استفاده از خدمات ثبتی به صورت آنلاین و غیرحضوری، باید احراز هویت شوید و برای تأیید اسناد الکترونیکی بایستی امضای دیجیتال داشته باشید. سامانه فراشناسا، بهترین مرکز صدور گواهی امضای دیجیتال و ارائهدهنده راهکارهای جامع eKYC است که خدمات این حوزه را به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه میکند.
طی دو دهه اخیر، با توجه به فعالیتهای دولت در راستای ارائه خدمات به صورت الکترونیک، اینگونه به نظر میرسد که زمان موعود برای بهرهمندی آحاد جامعه از این فناوری فرا رسیده و افراد یا کسبوکارها بایستی در این راستا قدمی بردارند. خوشبختانه فراشناسا برای هر دو گروه بهترین راهکار را ارائه میدهد.
همین امروز به جمع هزاران کسبوکاری بپیوندید که به دنیای دیجیتال امضاها قدم گذاشتهاند!
محافظت از اسناد و ارائه گواهی امضای دیجیتال معتبر و قانونی برای سازمان ها و کسب و کارها
برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر، همین الان با ما تماس بگیرید!
زیرساخت امضای دیجیتال برای کسبوکارها
دقیقا مانند سامانه کاتب که خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه میدهد، تمامی کسبوکارها نیز میتوانند خدمات خود را در فضای مجازی و در بستری امن، رسمی و قانونی، ارائه دهند. این کار به شما کمک میکند تا رضایت مشتریان خود را افزایش دهید و سهم بازار آنلاین را قبل از رقبای خود به دست آورید. فراشناسا در همین راستا اقدام به ارائه راهکارهای زیرساختی امضای دیجیتال کرده است که به صورت API، SDK و… به کسبوکارها عرضه میشود. برای بهرهمندی از آن، کافی است فرم درخواست خدمات فراشناسا را پر کنید تا کارشناسان ما با شما ارتباط بگیرند.
ارتباط کارشناسان فراشناسا با کسبوکار به منظور شناخت نیازها و چهارچوبهای کسبوکار صورت میپذیرد تا بهترین و بهینهترین راهحل به صورت اختصاصی برای شما تهیه و تدارک دیده شود. این مسئله لزوما به معنی بروز یک فرآیند زمانبر، هزینهبر و سنگین نیست؛ بلکه برای هر کسبوکاری یک قدم هوشمندانه است که باید برداشته شود.
این روزها پیامهای تبلیغاتی دیجیتالی شدن را بسیار میبینیم، اما کسی توجه نمیکند که برای دیجیتالی شدن، بستر امنی لازم است، همانطور که برای فیزیکی بودن، چهارچوب مشخصی داشتهاید.
امضای دیجیتال برای اشخاص حقیقی
اشخاص حقیقی میتوانند به کمک اپلیکیشن امضای دیجیتال فراشناسا، در مدت چند دقیقه و به صورت کاملا غیرحضوری و آنلاین، گواهی امضای دیجیتال رسمی خود را دریافت کنند. اپلیکیشن فراشناسا علاوه بر ارائه گواهی، محیطی امن برای ارسال اسناد رسمی نیز عرضه میکند. به این ترتیب شما میتوانید تقریبا تمام قراردادها (از نظر تنوع) را به سادگی امضا کرده و نسخه خود را حفظ کنید. بدیهی است که طرفین معامله باید همزمان از سامانه فراشناسا بهره ببرند. به عبارت دیگر، زیرساخت امضای دیجیتال برای کسبوکارها و اپلیکیشن امضای دیجیتال برای اشخاص، مکمل هم هستند.
امروز که این مطلب را میخوانید، ۳ میلیون نفر از گواهی امضای دیجیتال فراشناسا استفاده میکنند.
جمعبندی
زمان به عقب بر نمیگردد. امروز اگر کسبوکارها یا افرادی را میبینید که به واسطه قدیمی بودن باعث تعجب یا حتی بروز حس نوستالژی در شما میشوند، در واقع در حال تماشای اشخاصی هستید که در زمان مناسب حرکت لازم به سوی آینده را نداشتهاند. برای چنین حرکتی، لزوما اهداف بلندپروازانه نیاز نیست، کافی است نسبت به این موضوع آگاه باشیم که با گذر هر ثانیه در حال افول هستیم، مگر این که رشد را در وجودمان نهادینه کنیم.