این مطلب راهنمای جامعی است برای پلمب دفاتر با امضای الکترونیکی . پلمب یا مهروموم دفاتر قانونی یکی از الزامات قانونی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی است که به فعالیتهای تجاری مشغول هستند. این فرایند به معنای تأیید و امضای دفاتر قانونی توسط اداره ثبت شرکتها و سازمان امور مالیاتی است.
در سالهای اخیر، سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکتها امکان امضای الکترونیک پلمپ دفاتر قانونی 1403 یا همان امضای دیجیتال پلمپ دفاتر را فراهم کردهاند. این امر مزایای متعددی از جمله تسریع و تسهیل فرایند مهروموم دفاتر، کاهش هزینهها و افزایش امنیت را به همراه دارد. در ادامه مراحل کار را شرح میدهیم.
پیش از شروع کار بدانید…
همین ابتدا اجازه دهید ذکر کنیم که مهمترین قدم، انتخاب سامانهای مناسب و قابلاطمینان برای امضای الکترونیک پلمپ دفاتر است. درست است که سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکتها، پلمپ دفاتر با امضا الکترونیکی را پذیرفتهاند، اما خودشان مستقیماً ارائهدهنده خدمات امضای دیجیتال نیستند.
دراینرابطه شرکتهایی که در زمینه احراز هویت دیجیتالی استانداردهای قانونی را داشته باشند، میتوانند این خدمت را ارائه داده و از آن نهتنها در مهروموم کردن دفاتر قانونی، بلکه برای امضای دیجیتالی تمام امورات قانونی (مثل قرارداد کاری، خریدوفروش آنلاین، رضایتنامهها، وکالتنامهها و…) استفاده کنند.
فراشناسا بزرگترین سازمان ارائهدهنده خدمات احراز هویت دیجیتالی (از جمله امضای دیجیتال) است که پیش از روی کار آمدن مسائلی مثل امضای دیجیتال، فناوری و اجرای زیرساخت لازم سامانههای الکترونیکی بانکی را بر عهده داشته و امروز با بهوجودآمدن نیاز عمومی مبنی بر خدماتی مثل امضای دیجیتالی، دامنه خدمات خود را گسترش داده و در خدمت شماست.
سامانه فراشناسا بزرگترین و معتبرترین سامانه رسمی احراز هویت دیجیتالی کشور بوده و خدمت امضای دیجیتال را بهصورت قانونی و رسمی (مورد تأیید دولت و مراجع قانونی) برای اشخاص حقیقی از طریق اپلیکیشن اختصاصی فراهم کرده است.
آموزش پلمپ دفاتر با امضای الکترونیک (امضای دیجیتال) را در ادامه ببینید:
مراحل امضای دیجیتال پلمب دفاتر (آموزش پلمپ دفاتر با امضای الکترونیک)
حال که با ماهیت امضای دیجیتال پلمب دفاتر آشنا و سازوکار مسئله را بهتر متوجه شدید، نحوه پلمپ دفاتر قانونی 1403 با امضای الکترونیکی را در ادامه برای شما شرح میدهیم. توجه داشته باشید که این یک راهنمای عمومی، جامع و کلی است تا حتی اگر شما بخواهید از سامانه دیگری هم استفاده کنید، باز هم ادامه مطلب برای شما مفید واقع شود.
۱. دریافت گواهی امضای دیجیتال: اولین قدم برای پلمب دفاتر با امضای الکترونیکی، دریافت گواهی امضای دیجیتال از یکی از مراکز صدور گواهی معتبر مانند فراشناسا (Farashenasa) است. اپلیکیشن فراشناسا را میتوانید از فروشگاههای قانونی مثل کافهبازار تهیه کنید (لینک مستقیم در آینده قرار داده میشود).
مراحل ثبتنام و ثبت امضای دیجیتال در این اپلیکیشن بسیار راحت و ساده است و نیازی به توضیح در این مطلب ندارد. هر مرحله بهوضوح برای شما شرح داده شده و هیچ نکته خاصی ندارد. اینترنت تلفن همراه باید وصل باشد و بهتر است که در یک محیط بسته، آرام و با نور کافی باشید.
۲. تهیه دفاتر قانونی: دفاتر قانونی موردنیاز خود را تهیه کنید. تعداد و نوع دفاتر قانونی موردنیاز شما به نوع فعالیت و حجم معاملاتتان بستگی دارد.
۳. ثبتنام در سامانه مهروموم دفاتر: به سامانه مهروموم دفاتر سازمان امور مالیاتی به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir/Design/RqstAdmission/PolompRequest.aspx مراجعه کنید و با استفاده از گواهی امضای دیجیتال خود که در اپلیکیشن فراشناسا (هر سامانه دیگر) راهاندازی کردهاید، ثبتنام کنید.
۴. تکمیل اطلاعات: پس از ثبتنام، باید اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی، مشخصات خود و فعالیتتان را در سامانه وارد کنید. این مرحله در ثبتنام اولیه امضای دیجیتال پلمب دفاتر نیز اهمیت زیادی دارد.
۵. بارگذاری مدارک: مدارک موردنیاز برای پلمب دفاتر، از جمله اسکن مدارک هویتی و گواهی امضای دیجیتال، را در سامانه بارگذاری کنید. پلمپ دفاتر با گواهی امضای دیجیتالی ، راحتترین روش مهروموم دفاتر قانونی است.
۶. پرداخت هزینه: هزینه مهروموم دفاتر را بهصورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت موجود در سامانه پرداخت کنید.
۷. دریافت رمز رهگیری: پس از پرداخت هزینه، یک رمز رهگیری به شما داده میشود. این رمز را برای پیگیری وضعیت درخواست خود نگه دارید.
۸. بررسی و تأیید درخواست: کارشناسان سازمان امور مالیاتی درخواست شما را بررسی میکنند. در صورت تأیید، دفاتر شما بهصورت الکترونیکی پلمب خواهد شد.
۹. دریافت نسخه چاپی: پس از پلمب الکترونیکی دفاتر، میتوانید نسخه چاپی دفاتر پلمب شده را از اداره امور مالیاتی مربوطه دریافت کنید.
یادگیری نحوه پلمب دفاتر قانونی با امضای الکترونیکی به این دلیل اهمیت دارد که هویت شما برای سازمان میزبان مشخص باشد و بهاینترتیب بتوانید بدون حضور فیزیکی و تحمل شلوغی ادارات و دردسر جابهجایی و… بهراحتی با تلفن همراه کارتان را انجام دهید.
مزایای امضای دیجیتال برای دفاتر قانونی 1403
پلمب دفاتر با امضای الکترونیکی مزایایی با خود دارد. هرچند ما و شما این مسئله را پیشاپیش میدانیم (در غیر این صورت در این مطلب در حال تبادل اطلاعات نبودیم)، اما سعی کنید برای افراد نزدیک خود و کسانی که به سلامت و موفقیت در کارشان اهمیت میدهید، امضای دیجیتال برای دفاتر قانونی یا برای هر اقدام قانونی دیگری را معرفی کنید تا همه بتوانیم در فضای دیجیتالی از آسیبهای جدی در امان باشیم.
جعل هویت، کلاهبرداری اینترنتی و… بسیاری از مشکلاتی هستند که گریبانگیر اشخاص حقیقی بدون امضا و احراز هویت دیجیتالی میشوند. با ثبت امضای دیجیتالی از هویت خود مراقبت کنید. علاوه بر جلوگیری از مشکلات، مزایای استفاده از امضای دیجیتالی برای مهروموم دفاتر قانونی را در ادامه بخوانید:
- تسریع و تسهیل فرایند: پلمپ دفاتر با امضا الکترونیکی بهصورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات دولتی انجام میشود.
- کاهش هزینهها: با حذف نیاز به مراجعه حضوری و استفاده از دفاتر الکترونیکی، هزینههای مربوطه نیز به طور قابلتوجهی کاهش مییابد.
- افزایش امنیت: استفاده از امضای دیجیتال امنیت اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی را افزایش میدهد و از جعل و سوءاستفاده از آنها جلوگیری میکند.
- صرفهجویی در زمان: پلمب دفاتر با گواهی امضا در مدتزمان کوتاهی انجام میشود و نیاز به صرف زمان زیاد در ادارات دولتی را از بین میبرد. کافی است یک بار آموزش پلمب دفاتر با امضای دیجیتال را فرا بگیرید.
- سازگاری با محیطزیست: استفاده از دفاتر الکترونیکی بهجای دفاتر کاغذی به حفظ محیطزیست کمک میکند.
امضای دیجیتال فراشناسا؛ امنیت، سرعت و سهولت!
محافظت از اسناد و ارائه گواهی امضای دیجیتال معتبر و قانونی برای سازمان ها و کسب و کارها
همین امروز برای دریافت امضای دیجیتال فراشناسا اقدام کنید و از مزایای آن بهرهمند شوید!
جمعبندی و نکات مهم
از مراحل و مزایای پلمب دفاتر با امضا الکترونیکی که بگذریم، چند نکته پایانی هست که توصیه میکنیم به آنها توجه داشته باشید. ابتدا این که برای پلمپ دفاتر با امضای الکترونیکی باید از یک مرورگر و سیستمعامل بهروز استفاده کنید. قبل از شروع فرایند پلمب، از کلیه اطلاعات و مدارک موردنیاز خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ و در نهایت، در صورت بروز هرگونه مشکل در حین فرایند پلمب، میتوانید با پشتیبانی سامانه پلمب دفاتر تماس بگیرید.
نظر شما دررابطهبا این مطلب چیست؟ خوشحال میشویم که دغدغههای شما خواننده عزیز را بخوانیم و با فضای فکری یکدیگر بیشتر آشنا بشویم.