هوش مصنوعی در بانکداری چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال میتوانیم پاسخ بدهیم که بانکها از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای شناسایی و احراز هویت مشتریان، الگو قرار دادن کارمندان زنده از طریق رباتهای چت و دستیاران صوتی، عمیق کردن روابط با مشتریان و ارائهی توصیههای شخصیسازیشده استفاده میکنند.
سرویس امضای دیجیتال و سرویس احراز هویت غیر حضوری فراشناسا جزو خدمات بانکداری مبتنی بر هوش مصنوعی می باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، روی دکمههای زیر کلیک کنید.
نقش هوش مصنوعی در بانکداری نوین چیست؟
بانکداری نوین، نام دیگر بانکداری الکترونیک است که برنامههای آنلاین، جزء جدایی ناپذیر آن محسوب میشود. آنچه که در بانکداری نوین و برنامههای آنلاین آن اهمیت دارد، تجزیه و تحلیل رفتارهای گذشته کاربران، شناخت الگوهای رفتاری و یا پیشبینی رفتار کاربران برای تطبیق با خدمات مالی بانکی است.
با توجه به اینکه هوش مصنوعی دارای پتانسیل با راهحلهای پیچیده و در حال بلوغ است، میتواند ریسک و درآمدزایی را مدیریت کند. در حال حاضر، برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در بانکها پیاده سازی شدهاند. ذکر این نکته لازم است که هوش مصنوعی، فقط در خدمات بانکی خرد کاربرد ندارد. چرا که برای پیاده سازی خدمات مالی در سطح کلان هم میتوان از مسیر این تکنولوژی پیروی کرد.
حتما بخوانید: تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال
استفاده از هوش مصنوعی از چه سالی در صنعت بانکداری رواج یافته است؟
هنوز جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد که از چه زمانی، رواج هوش مصنوعی در بانک اتفاق افتاده است.
خدمات جدید بانک بر حسب هوش مصنوعی در بانکداری ایران
با ترکیب هوش مصنوعی و بانکداری در کنار هم میتوان شاهد خدمات جدید و نوظهوری در کشور بود. از خدمات جدید بانک بر حسب هوش مصنوعی که در کشور خودمان اجرا شده است، میتوانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:
سفته الکترونیک
ارائه سفته الکترونیک که در بهمن ماه سال گذشته برای نخستین بار انجام شد، با رویکرد هوش مصنوعی در بانکداری ایران بود. برای دریافت سفته الکترونیکی لازم است احراز هویت و سپس، امضای دیجیتال را دریافت کنید که همگی مبتنی بر الگوریتمهای هوش مصنوعی هستند.
چک الکترونیک
نقش هوش مصنوعی در بانکداری نوین را میتوانیم مجددا با روی کار آمدن چک الکترونیک مشاهده کنیم. برای گرفتن چک الکترونیک باید امضای دیجیتال داشته باشید و زمانی میتوانید آن را دریافت کنید که احراز هویت انجام داده باشید. بنابراین، احراز هویت هوش مصنوعی در زیرساخت چک الکترونیکی قرار میگیرد.
کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری
استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری، یک استراتژی برنده است که از آن میتوان به بهترین شکل ممکن بهره برد. کاربرد هوش مصنوعی در بانکها برای تغییر کل سیستم قابل استفاده است. در مورد اینکه بانکها چگونه میتوانند به بهترین شکل از فرصت هوش مصنوعی بهره ببرند، کاربردهای این تکنولوژی را در بخش پایین آوردهایم:
1 پیشبینی و جلوگیری از تهدیدهای نامرتبط
امنیت سایبری و جلوگیری از حملههای آسیبزا در سیستمهای بانکداری، ارزشمند است. فناوری هوش مصنوعی میتواند کارایی سیستمهای امنیت سایبری را با استفاده از دادههای تهدیدات قبلی، یادگیری الگوها و شاخصهایی که ممکن است با پیشبینی و جلوگیری از حملات نامرتبط به نظر برسد، بهطور قابلتوجهی بهبود ببخشد.
علاوه بر جلوگیری از تهدیدات خارجی، هوش مصنوعی میتواند تهدیدها یا نقضهای داخلی را هم رصد کند و اقدامات امنیتی قابل اطمینان را پیشنهاد دهد. در نتیجه، هوش مصنوعی از سرقت یا سوء استفاده دادهها در بانکها جلوگیری میکند.
2 امتیازدهی اعتباری برای وام مستقیم
هوش مصنوعی در راستای کمک به وامدهندگان، جایگزین مناسبی برای تعیین اعتبار مشتریان با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها از طریق طیف گستردهای از دادههای سنتی است. این تکنولوژی به بانکهای ارائه کننده وام و تسهیلات کمک میکند تا سیستمهای نوآورانهای را توسعه بدهند که توسط یک مدل امتیازدهی اعتباری قوی پشتیبانی میشود. قابلیت گفته شده، حتی برای افراد یا نهادهایی با سابقه اعتباری محدود هم قابل پشتیبانی است.
3 مشاوره خدمات مالی
مشاوره خودکار خدمات مالی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در فضای خدمات مالی است. این مشاور مبتنی بر هوش مصنوعی تلاش میکند تا سلامت مالی مشتری را با تجزیه و تحلیل دادههای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد و تاریخچه مالی آنها درک کند. به همین ترتیب، براساس این تجزیه و تحلیل و اهداف تعیین شده توسط مشتری، مشاور خودکار مالی میتواند توصیههای سرمایهگذاری مناسبی را در یک محصول خاص، مطابق با دارایی خاص ارائه بدهد.
4 تعامل با مشتری از طریق چتبات
از کاربرد هوش مصنوعی در بانکها میتوانیم به چتباتها اشاره کنیم. این دست از برنامههای آنلاین در خارج از ایران پیادهسازی شدهاند و امیدواریم که در آیندهی نزدیک بتوانیم برای کارهای روزانه استفاده کنیم.
چتباتها در سیستم بانکداری میتوانند بازده بسیار بالایی در صرفهجویی هزینهها داشته باشند. بر همین اساس، آنها به یکی از رایجترین برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در صنایع تبدیل میشوند.
در حالت استاندارد، چتباتها میتوانند به طور موثری با اکثر کارهایی مانند استعلام موجودی، دسترسی به صورتحسابهای کوچک، انتقال وجه، و غیره که معمولاً در دسترس هستند، مقابله کنند. بنابراین، چتبات به کمک هوش مصنوعی به کاهش بار کانالهای دیگر مانند مراکز تماس، بانکداری اینترنتی و غیره کمک میکند.
سوالات متداول
یکی از رویکردهای هوش مصنوعی در بانک این است که ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کند.
امتیازدهی اعتباری برای وام مستقیم، مشاوره خدمات مالی و چتباتها بخشی از کاربرد هوش مصنوعی در بانک هستند.
منبع : فراشناسا
پیشرفت بسیار قوی است در عصر تکنولوژی