احراز هویت بانک ها

احراز هویت بانک ها

فائزه حسین زاده
زمان مطالعه: 6 دقیقه آخرین بروزرسانی: 1403/01/14 0 دیدگاه

احراز هویت برای بانک ها به منظور پیشگیری از کلاهبرداری‌ها و محافظت از داده‌های مهم مشتریان، مسئله‌ای مهم و اساسی محسوب می‌شود. براساس دستورالعمل مبتنی بر تحول جدید بانک‌ها در روزهای پایانی سال 1400 ابلاغ شد، به آن‌ها اجازه داده شد تا مشتریان خود را به صورت الکترونیکی احراز هویت کنند.

پلتفرم فراشناسا، ارائه دهنده سرویس احراز هویت غیرحضوری و بیومتریک برای بانک‌ها و موسسه‌های مالی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سرویس، دکمه زیر را کلیک کنید.

کاربرد احراز هویت برای بانک ها و موسسه‌های مالی


احراز هویت غیرحضوری از نوع بیومتریک برای بانک‌ها و سایر شرکت‌های خدمات مالی، راه‌حل قانع‌کننده‌ای است. زیرا، از سرویس احراز هویت می‌توان برای بخش‌های متعدد ارائه خدمات به مشتریان استفاده کرد؛ بدون اینکه دغدغه و نگرانی از سوی مدیران بانک‌ها و مشتریان وجود داشته باشد.

1 افتتاح حساب آنلاین در بانک

با استفاده از سرویس احراز هویت برای بانک ها، افتتاح حساب با رعایت الزامات قانونی امکانپذیر است. در این روش، مشتری از اثر انگشت و یا چهره خود برای افتتاح حساب در بانک استفاده می‌کند و فقط به منابع محافظت شده، دسترسی دارد.

2 اعتبارسنجی بانکی

مشتریانی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، پیش از ثبت درخواست خود باید اعتبارسنجی شوند. این فرآیند، یک الزام قانونی برای بانک به شمار می‌آید. بر همین اساس، بانک موظف است تا هویت و اعتبار افرادی که تقاضای دریافت تسهیلات را دارند، شناسایی و بررسی کند. با وجود سرویس احراز هویت برای بانک ها که از نوع بیومتریک است، فرآیند اعتبارسنجی در زمان کمتری قابل انجام خواهد بود.

3 خدمات تسهیلات غیرحضوری

اعطای وام به فردی که درخواست ثبت نام آن را داده است، نیازمند احراز هویت برای بانک ها و از نوع بیومتریک و غیرحضوری است. زیرا در این فرآیند با احراز هویت می‌توان به درستی تشخیص داد که دقیقا همان فرد بوده است که درخواست دریافت وام داشته است یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، این وام به او تعلق خواهد گرفت.

4 خدمات سپرده گذاری آنلاین

در بانک‌های مدرن، سپرده گذاری به صورت آنلاین است. با اینترنتی شدن این فرآیند، بستر شکل‌گیری بسیاری از مشکلات ایجاد خواهد شد. یکی از همین مشکلات، دسترسی افراد غیر مجاز به‌واسطه جعل هویت است. احراز هویت بیومتریک که به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود، مانع از جعل هویت و دسترسی به داده‌های مهم از طریق افراد متقلب خواهد شد.

مزایای احراز هویت غیرحضوری برای بانک ها


چندی پیش، بانک‌ها به اشکال امن‌تر احراز هویت برای حساب‌های مشتریان خود روی آورده‌اند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها، احراز هویت چند عاملی (MFA) است که علاوه بر رمز عبور به کدهای عددی که به دستگاه‌های تلفن همراه کاربران ارسال می‌شود، متکی است.

بر همین اساس، یکی از مشکلات MFA این است که نیاز به کار اضافی از جانب مشتری دارد و کاربران مجبور به اتکا بر روی کدهای عددی هستند. در حالی است که احراز هویت بیومتریک و غیرحضوری، این مشکلات را به همراه ندارد و صرفا کسب و کار را بهینه‌سازی می‌کند.

کدهای عددی و فرآیندهای طولانی خسته کننده را حذف می‌کند

احراز هویت بیومتریک که یکی از انواع احراز هویت غیر حضوری برای بانک‌ها می‌باشد که می‌تواند مسئله اتکا به کدهای عددی را حذف کند.

برخی از بانک‌ها به روش‌های احراز هویت بیومتریک مانند عکس سلفی که از گوشی هوشمند مشتری گرفته می‌شود، روی می‌آورند. سیستم بانک، سلفی ارسال شده را با یک نقشه سه بعدی تشخیص چهره مقایسه می‌کند که کاربر برای اطمینان از هویت خود برای اولین بار هنگام ایجاد حساب بارگذاری کرده است.

این احتمال وجود دارد که کلاهبرداران با استفاده از عکس‌ها یا ویدیوهای کاربران قانونی، سیستم‌های تشخیص چهره را جعل ‌کنند. با این حال، برخی از سیستم‌ها برای تایید اینکه واقعاً کاربر است، به آزمایش گواهی شباهت نیاز دارند. برای مثال، سیستم احراز هویت بانک ها می‌تواند از کاربر درخواست کند که در طول فرآیند تایید، لبخند یا چشمک بزند.

جایگزین هوشمندی برای تحلیل‌گران انسانی است

اگر حالتی را در نظر بگیریم که از احراز هویت برای بانک ها مبتنی بر هوش مصنوعی برای شکار کلاهبرداران استفاده نکنیم، پای تحلیل‌گران انسانی به میان خواهد آمد. بانک‌های سنتی از تحلیلگران انسانی برای بررسی نشانه‌های کلاهبرداری یا سایر جرایم سایبری مانند مبالغ غیرمعمول بالا، اطلاعات نادرست در کارت اعتباری یا درخواست‌های وام که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، استفاده می‌کنند.

بزرگترین مشکل تکیه بر تحلیل‌گران انسانی این است که حجم عظیم تراکنش‌های بانک را در هر ساعت پردازش می‌کنند.

مانع اصلی برای جلوگیری از تقلب است

بعضی از بانک‌ها برای کاهش بار بر دوش تحلیلگران و رهایی از تحلیل حجم زیادی از ترکنش‌های خود بر قوانین ثابت تکیه می‌کنند. آن‌ها فقط برای تراکنش‌هایی که دارای نشانه‌های خاصی از کلاهبرداری هستند، بررسی‌های دستی انجام می‌دهند. با این حال، نه تنها این قوانین ناکارآمد هستند، بلکه 45 درصد از شرکت‌هایی که از قوانین ثابت استفاده می‌کنند، گزارش داده‌اند که فرآیند جلوگیری از تقلب آن‌ها با موفقیت انجام نمی‌شود و نرخ‌های مثبت کاذب بسیار بالایی نیز دارد.

در حال حاضر، فقط احراز هویت برای بانک ها از نوع بیومتریک مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند این مشکلات را حل کند. زیرا سیستم‌های این تکنولوژی می‌تواند هزاران داده مختلف را در نظر بگیرد و احتمال تقلب را کاهش دهد. این سیستم‌ها که قابلیت تفکر دارند، می‌توانند تراکنش‌های قانونی را براساس یک فرآیند، پردازش کنند.

در این فرآیند، تراکنش‌های جعلی شناخته شده، مقایسه می‌شوند. سپس سیستم، تفاوت‌های بین آنها را می‌آموزد، الگوریتم‌های خود را اصلاح می‌کند و این درس‌ها را برای تراکنش‌های جدید به کار می‌برد.

در کسری از ثانیه قابل انجام است

سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فرآیند پردازش تراکنش‌ها را در کسری از ثانیه انجام دهند. به همین ترتیب، بار تحلیلگران انسانی کاهش می‌یابد و روند بررسی تراکنش‌های قانونی تسریع خواهد شد تا مشتریان بتوانند سریعتر تایید شوند. بانک‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند متوجه شده‌اند که نرخ کشف کلاهبرداری آنها تا نصف بهبود یافته است. در حالی که نرخ‌های مثبت کاذب آنها بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

موثرترین سیستم‌های پیشگیری از تقلب از لایه‌های حفاظتی متعددی استفاده می‌کنند. با احراز هویت در نقطه ورود و سیستم‌های هوش مصنوعی، عوامل تقلبی کنترل می‌شوند و از ورود آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

منبع : فراشناسا

دیدگاهتان را بنویسید