کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک چیست؟

پاسخ سوال کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک چیست؟ می‌تواند باعث افزایش نرخ فروش و کاهش نوسانات قیمت در فروشگاه‌های آنلاین شود. حتی هوش مصنوعی به فروشندگان کمک می‌کند تا تجربه کاربری فروشگاه اینترنتی را بهینه‌تر کنند. در حقیقت، هوش مصنوعی با قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌تواند راهکارهای کاربردی را برای افزایش فروش ارائه بدهد. برای اطلاع از بازاریابی هوشمندانه با هوش مصنوعی (AI) در تجارت الکترونیک همراه ما باشید.

فهرست مطالب پنهان

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

کاربرد هوش مصنوعی چیزی فراتر از ایجاد هیجان در فیلم‌های تخیلی است. پیاده سازی استراتژی بازاریابی هوشمندانه و بهینه در حوزه دیجیتال مارکتینگ، یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است. حتی زمانی که کاربران، لیست نتایج گوگل را می‌بینند، از نقش و تاثیر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در پردازش اطلاعات

تاثیرات هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک را به وضوح می‌توان در زندگی روتین افراد مشاهده کرد. پردازش اطلاعات، یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است. هدف اصلی، پردازش اطلاعات توسط هوش مصنوعی، کاهش زمان برای دستیابی به بهترین اطلاعات است. برای نمونه، رتبه بندی صفحات وب باعث کاهش زمان افراد برای دستیابی به اطلاعات می‌شود. در صورتی که اگر قرار بود میلیون‌ها اطلاعات را خودتان به تنهایی بررسی کنید، زمان زیادی را از دست می‌دادید.

کاربرد هوش مصنوعی در شخصی‌سازی اطلاعات

از کاربرد هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک در شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌شود. این نقش هوش مصنوعی سبب می‌شود تا نرخ تعامل افراد با پست‌های اینستاگرامی افزایش پیدا کند. در ضمن، میزان موفقیت استراتژی بازاریابی در اینستاگرام هم روند صعودی خواهد داشت. چون افرادی که به اطلاعات حوزه خاصی علاقه‌مند هستند، در زمان کمتری به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و عکس العمل نشان می‌دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در سفارشی‌‌سازی اطلاعات

سفارشی‌سازی اطلاعات در بازاریابی تجارت الکترونیک باعث افزایش ارتباط میان مشتریان و کسب و کار می‌شود. در این شرایط، دیگر نیازی نیست تا صاحبان کسب و کارها زمان زیادی را برای شناسایی مشتریان احتمالی خود کنند. یک نمونه متفاوت از سفارشی‌سازی اطلاعات در هوش مصنوعی، قابلیت تبدیل صدا به متن در گوگل است. در این قابلیت از گوگل، فرد می‌تواند صدای خود را به صورت لحظه‌ای آپلود کند. سپس، تمامی کلماتی که در متن بیان شدند، به زبان همان فرد نوشته می‌شوند.

کاربرد هوش مصنوعی در قیمت‌گذاری محصولات و خدمات

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک به روند قیمت‌گذاری کسب و کارها هم نفوذ پیدا کرده است. برای نمونه، کسب و کارهایی که محصولات و یا خدماتی را ارئه می‌کنند که قیمت شناور دارند، می‌توانند از این قابلیت هوشمندانه و خاص برای افزایش مشتریان خود استفاده کنند. هوش مصنوعی می‌تواند مشتریان علاقه‌مند به قیمت های شناور را شناسایی کند. سپس، لیست و یا مجموعه‌ای از این مشتریان تشکیل می‌شود و کارشناسان فروش می‌توانند تخفیف‌های ویژه خود را به همان لیست ارسال کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در برچسب گذاری تصویر

روزانه میلیون‌ها تصویر در سایت‌های مختلف قرار می‌گیرند. در دهه اخیر، افراد برای بهتر شدن تصاویر ارسالی خود در موتور جستجوی گوگل به ناچار مجبور بودند تا عبارتی را برای توضیح هر تصویر بنویسند. در صورتی که امروزه، نیاز جدی به درج محتوا برای هر تصویر نیست. چون هوش مصنوعی گوگل همانند انسان‌ها می‌تواند فرآیند یادگیری عمیق و حل مسئله را انجام بدهد. هر چقدر هم که فناوری هوش مصنوعی گوگل، زمان بیشتری برای تقلید اعمال شناختی داشته باشد، فرآیند برچسب‌گذاری تصاویر با دقت بیشتری انجام می‌شود.

تاثیرات هوش مصنوعی در سایر حوزه‌ها

در دهه‌های اخیر، حوزه‌های متعددی مانند پزشکی، کشاورزی و آموزشی هم با ورود فناوری هوش مصنوعی تحولات عظیمی داشته اند.

کاربرد هوش مصنوعی در سایر حوزه ها
کاربرد هوش مصنوعی در سایر حوزه ها

تاثیر هوش مصنوعی در پزشکی

کاهش خطاهای پزشکی و تشخیص دقیق‌تر بیماری، کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی به شمار می‌رود. اهمیت و تاثیر هوش مصنوعی در پزشکی را می‌توان زمانی متوجه شد که دیگر خبری از هزینه‌های سرسام‌آور برای پرداخت خدمات درمانی متعدد نیست.

تاثیر هوش مصنوعی در کشاورزی

شناسایی سریع و به‌موقع کمبود مواد غذایی خاک، کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی است. این کاربرد از هوش مصنوعی باعث کاهش ریسک اقتصادی برای کشاورزان و افزایش کیفیت مواد غذایی خام می‌شود. در نتیجه، سود حاصل از فروش میوه‌ها و سبزیجات تولید شده، افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر هوش مصنوعی در آموزش

دوره‌های آموزشی و کورس‌هایی که به هر فرد ارائه می‌شود؛ نسبت به علاقه‌مندی‌هایی که دارد، متفاوت خواهد بود. تشخیص حوزه‌های متناسب با علاقه‌مندی‌های افراد با استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر است.

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در تجارت الکترونیک

ربات ها و هوش مصنوعی می‌توانند سرعت و دقت در حین پشتیبانی و بازاریابی را گسترش بدهند و باعث تولید خروجی پربازده‌ شوند. چت بات‌ها یکی از نرم افزارهای قدرت‌گرفته با هوش مصنوعی هستند. این ابزارها به افرادی که در حوزه ارائه خدمات و یا محصولات فعالیت دارند، کمک می‌کنند تا فرآیند شناسایی مشتریان، پاسخ دادن به سوالات آن‌ها و فروش، ساده‌تر شود. از آنجایی که رویکرد ربات‌ها در تجارت الکترونیک متفاوت است، عملکرد هوش مصنوعی و ربات ها هم می‌تواند خاص و منحصربه‌فرد باشد.

هوش مصنوعی و ربات ها در خدمات مشتری

کاهش هزینه‌های پشتیبانی از محصولات و خدمات، یکی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی و ربات ها است. در عین حال، چت بات‌ها به افزایش کارایی پشتیبانی کمک بسیار زیادی می‌کنند. چت بات‌هایی که در حوزه پشتیبانی درون برنامه‌ای هستند، باعث افزایش تعامل مشتریان می‌شوند. به طوری که چت بات با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، مناسب‌ترین پاسخ را در کمترین زمان به مشتریان ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی و ربات ها در فروش

تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی و ربات ها با کمترین هزینه انجام داد. در این روش سعی می‌شود تا موضوعات مورد علاقه بازدیدکنندگان را به سادگی تشخیص بدهید. سپس، مخاطبان هدف به طور کامل شناسایی می‌شوند و تقسیم بندی آن‌ها صورت می‌گیرد.

همچنین، چت بات قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی می‌تواند زمان ملاقات را به طور خودکار برای مشتریان تعیین کند. به همین خاطر، نیازی نیست تا یک نیروی انسانی برای پاسخگویی به مشتریان و تعیین زمان ملاقات و یا مراجعه به محل تعیین کنید.

هوش مصنوعی و ربات ها در بازاریابی

زمانی که مشتریان در سایت فروشگاه سفر می‌کنند، محصولات پیشنهادی از طریق چت بات به آن‌ها ارائه می‌شود. مشخص است که هوش مصنوعی، واکنش‌های آینده فرد را طبق سفری که در سایت داشته است، پیشبینی می‌کند و آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد. حتی می‌توان براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی، نوتیفیکیشن‌های شخصی‌سازی شده را برای آن فرد ارسال کرد. در صورتی هم که گفت و گویی از طریق چت بات با مشتری صورت بگیرد؛ هوش مصنوعی با شناختی که از کاربر کسب کرده، می‌تواند گفت و گو را ادامه بدهد.

تاثیر هوش مصنوعی در فروش

کاربرد هوش مصنوعی در فروش محصولات و خدمات به کاهش ریسک‌ها و ضررهای مالی کمک بسیار زیادی کرده است. برای مثال، اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی را بابت استخدام فرد صندوق‌دار بدهید، از سیستم هوش مصنوعی استفاده می‌کنید و هزینه خرید مشتریان حساب می‌شود.

هوش مصنوعی در قیمت‌گذاری پویا

قیمت گذاری پویا در فروشگاه‌های خرده فروشی را با کاربرد هوش مصنوعی در فروش می‌توان انجام داد. قیمت گذاری پویا در فروشگاه‌های خرده فروشی به صورتی انجام می‌شود که هوش مصنوعی به بررسی قیمت ارائه شده رقبا می‌پردازد و حجم تقاضای بازار را هم در نظر می‌گیرد. زمانی هم که فروشنده، پارامترهای خاصی را برای قیمت‌گذاری در نظر داشته باشد، نوع داده‌های نهایی توسط هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد.

هوش مصنوعی در دریافت هزینه محصولات

دریافت هزینه محصولات بدون مراجعه به صندوق حسابداری هم کاربرد هوش مصنوعی در فروش است. برای نمونه، در فروشگاه Amazon Go که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌شود، حسگر دوربین‌ها می‌تواند خرید مشتریان را ردیابی کند و پس از آن، مبلغ مشتری از حساب مالی آمازون آن‌ها کسر خواهد شد. تجربه خرید بدون مراجعه به صندوق، مشتریان را از حضور در صف‌های طولانی و طویل نجات می‌دهد.

هوش مصنوعی در سفارشی‌سازی محصولات پیشنهادی

ارائه پیشنهادات کلی نمی‌تواند منجر به افزایش فروش شود. به همین خاطر نیاز است تا از راهکارهای هوشمندانه‌تری برای افزایش میزان فروش محصولات استفاده کرد. Olay یکی از فروشگاه‌های معتبر خارجی مطرح در حوزه فروش محصولات مراقبت از پوست است که سفارشی‌سازی محصولات پیشنهادی را با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهد. در این قابلیت سعی می‌شود تا ابتدا ویژگی‌های پوست هر فرد مورد ارزیابی قرار بگیرد. سپس، محصولات پیشنهادی برای هر فرد نسبت به ویژگی‌های پوست او، متفاوت خواهد بود. با توجه به این قابلیت، الزامی برای مراجعه مشتریان به مراکز درمانی پیش از خرید کالای مراقبتی وجود ندارد.

هوش مصنوعی در فروشگاه های آنلاین

دست یافتن به لیست محبوب‌ترین کالاهای مورد پسند مشتریان، موضوعی چالش برانگیز است. اما از زمانی که کاربرد هوش مصنوعی در فروش افزایش یافته است، به سادگی می‎توان به لیست کالاهای محبوب و پرفروش مشتریان دست یافت. ابتدا با راهکارهای پیشرفته، نقطه اشتراک ویژه‌ای میان کالاهای خریداری شده مشتریان و کالای مورد علاقه آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به دست می‌آید. در نتیجه، لیست محصولات پیشنهادی برای هر فرد، منحصربه‌فرد و یکتا خواهد بود. فرآیند تشخیص و بررسی هوش مصنوعی می تواند اطلاعات جدیدی را هر روز ارائه کند که با علاقه‌مندی‌های مشتریان سازگاری زیادی دارد.

هوش مصنوعی و تشخیص محصولات تقلبی

فروشندگانی که به طور غیر قانونی فعالیت دارند، با کاربرد هوش مصنوعی دست آن‌ها رو خواهد شد. زیرا توانمندی‌های هوش مصنوعی به قدری ارتقاء یافته است که می‌تواند پارامترهای محصولات اورجینال را مورد بررسی قرار بدهد و محصول اصلی را از نوع تقلبی آن تشخیص بدهد. این قابلیت هوش مصنوعی به طور غیر مستقیم باعث افزایش درآمد فروشگاه‌هایی خواهد شد که تنها محصولات اورجینال را می‌فروشند.

تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2B و B2C

تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2B و B2C ، بسیار گسترده و پیچیده است. در هر کدام از این تکنیک‌ها، سعی می‌شود تا دنیای واقعی و مجازی یکپارچه شود. به طوری که در نهایت، مشتریان مراحل کمتری را بابت انتخاب و خرید محصول پشت سر خواهند گذاشت.

تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك
تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك

تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2B

هوش مصنوعی به تجارت الکترونیک B2B کمک می‌کند تا رسانه‌های اجتماعی شرکت ها در کنار رسانه‌های اجتماعی سایر شرکت‌هایی قرار بگیرد که در حوزه‌های یکسان فعالیت دارند. در واقع، تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2B باعث ترویج بهتر آن کسب و کار خواهد شد.

تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2C

پاسخگویی آنلاین به سوالات مشتریان، یکی از تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2C است. یکی دیگر از تكنیك های هوش مصنوعی برای تجارت الكترونیك B2C این است که نظرات کاربران را با استفاده از هوش مصنوعی، تایید و یا رد کند.

مزایای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

در حال حاضر، یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش درآمد از تجارت الکترونیک، استفاده از هوش مصنوعی است. افزایش روند فروش، صرفه‌جویی اقتصادی و شخصی‌سازی فرم‌های پیشنهادی محصولات و خدمات جزو مزیت ‎های وسوسه برانگیز هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک به شمار می‌روند.

مزایای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک با افزایش روند فروش

افزایش روند فروش در صورتی اتفاق می‌افتد که فروشنده و یا مالک کسب و کار، آگاهی کاملی در رابطه با محصولات مورد پسند مشتریان داشته باشد. درک دقیقی از نیازهای افراد مصرف کننده نمی‌تواند به طور کامل از طریق نیروهای انسانی انجام شود. زمانی به درک دقیقی از نیازهای مشتریان می‌توان دست پیدا کرد که از تکنیک‌های هوش مصنوعی استفاده کنید. علاوه براین، هوش مصنوعی با آنالیز سفر مشتری تشخیص می‌دهد که مشتریان چه نیازهایی دارند و یا چه نیازهایی خواهند داشت. به همین خاطر می‌توان گفت که تمامی اطلاعات به دست آمده با فناوری هوش مصنوعی، به‌روز هستند. پس از دستیابی به نیازهای مشتریان سعی می‌شود که نوتیفیکیشن‌ها و لیست‎ محصولات پیشنهادی با علاقه‌مندی‌های آنان سازگاری داشته باشد. در نهایت، میزان خرید افزایش پیدا می‌کند.

مزایای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک در صرفه‌جویی اقتصادی

هوش مصنوعی می‌تواند شبیه به یک انسان، توانایی استدلال مسائل متعدد را داشته باشد. همچنین، هوش مصنوعی می‎تواند استراتژی تعیین کند و برنامه ریزی داشته باشد. قابلیت توانایی یادگیری و درک محیط پیرامون هم در هوش مصنوعی وجود دارد. در کنار هم قرار گرفتن این قابلیت‌ها باعث کاهش هزینه و زمان خواهد شد. به طوری که دیگر، به نیروهای انسانی برای افزایش روند بازاریابی و تبلیغات گسترده نیازی نیست.

مزایای هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک در شخصی‌سازی

شخصی سازی هوش مصنوعی در تجارت الکترونیکی باعث افزایش میزان تعامل آنلاین مشتریان خواهد شد. به طوری که با هر بار ارسال ایمیل شخصی‌سازی شده، کاربران بیشتری بر روی CTA کلیک می‌کنند. در نهایت، نرخ تبدیل سایت روند صعودی را طی خواهد کرد.

منبع : فراشناسا

4 پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *