امضای دیجیتال قرارداد کار الکترونیکی با فراشناسا
امروزه، جهان با سرعتی شگفتانگیز به سمت دیجیتالیشدن پیش میرود. ایران نیز از این قافله عقب نمانده و در سالهای اخیر شاهد تحولات چشمگیری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیک و بسیاری از خدمات دیگر بهصورت آنلاین در حال تبدیلشدن به بخش جداییناپذیر زندگی روزمره ایرانیان است.
از طرفی، امضای سنتی با وجود قدمت دیرینه، چالشهای متعددی را به همراه دارد که در دنیای امروز، استفاده از امضای دیجیتال را بهعنوان جایگزینی مناسب و ضروری مطرح میکند. چالشهایی مثل عدم امنیت، زمان بر بودن فرایندها، هزینههای بالا، دسترسی محدود، آسیب به محیطزیست و…
ما بهخوبی میدانیم که اسناد کاغذی بهراحتی قابل جعل، تغییر، سرقت یا گمشدن هستند. نیاز به حضور فیزیکی طرفین، چاپ، امضا، اسکن و ارسال مدارک میتواند در دنیای امروز حسابی وقتگیر باشد. هزینههای کاغذ، جوهر، چاپگر، پیک و فضای بایگانی برای هر شرکتی جزو مخارج رایج است. تمام اینها در حالی است که دسترسی به اسناد در مواقع ضروری، بهخصوص در مکانهای دور، دشوار یا غیرممکن است و البته از مصرف منابع طبیعی و آلودگی زیستمحیطی هم نمیتوان چشمپوشی کرد.
سؤالی که پیش میآید این است که…
چرا امضای دیجیتال جای امضای سنتی را نمیگیرد؟
و پاسخش این که… دارد میگیرد! اما در ابتدا چالشهایی سر راهش وجود داشته است. چالشهایی که امروز در حال رفعشدن هستند و فرایند پذیرش این گونه امضا را سرعت بخشیدهاند. در واقع این چالشها در زمینه پذیرش قانونی اسناد و مدارک الکترونیکی هستند. طی سالیان گذشته برای رفع این موارد، قوانین خوبی وضع شده که ۳ مورد از مهمترینها را در ادامه ذکر میکنیم تا بدانید که امضای دیجیتالی کاملاً قانونی، معتبر و قابلاستناد در تمامی مراجع است و حکم امضای خیس یا امضای روی کاغذ را دارد.
بر اساس آمار مرکز صدور گواهی الکترونیکی ایران، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیون گواهی الکترونیکی در کشور صادر شده است.
قوانین مربوط به امضای دیجیتال قرارداد کار الکترونیکی
همانطور که گفتیم، در سالهای اخیر قوانین متعددی برای رفع موانع امضای دیجیتال و ایجاد بستر قانونی لازم برای استفاده از آن در ایران به تصویب رسیده است. مهمترین این قوانین عبارتاند از:
- قانون تجارت الکترونیکی: مصوب سال ۱۳۸۲ که در ماده ۵ صراحتاً به اعتبار قانونی امضای دیجیتال اشاره میکند.
- آییننامه مربوط به صدور گواهی الکترونیکی: مصوب سال ۱۳۸۳ که شرایط و مراحل صدور گواهی الکترونیکی را تعیین میکند.
- دستورالعمل نحوه ارائه خدمات مرکز صدور گواهی الکترونیکی ایران: مصوب سال ۱۳۹۶ که جزئیات مربوط به ارائه خدمات مرکز صدور گواهی الکترونیکی را مشخص میکند.
با جستوجوی هر یک از موارد بالا، به صفحات رسمی دولتی میرسید که شرح کامل قوانین در آنها آمده است؛ بنابراین امضای دیجیتال امروزه کاملاً قانونی بوده و از سوی نهادهای قانونی بهعنوان راهحل رسمی اعتباربخشی به تعاملات الکترونیکی، پذیرفته شده است. این شکل از امضا، ضمن رفع نواقص امضای سنتی، مزایایی را برای جامعه به ارمغان میآورد.
امضای دیجیتال میتواند فرایند انعقاد قرارداد را تا ۹۰ درصد سریعتر کند.
یکی از مواردی که امضای دیجیتال نقش حیاتی در آن ایفا میکند، قراردادهای کار الکترونیکی است که برای همیشه دنیای کار را تغییر خواهد داد. زمانی که فرایند عقد قرارداد کاری بین دو شخص بهصورت الکترونیکی باشد و اعتبار آن بهواسطه امضای دیجیتال رسمی و قانونی شود، نهتنها بسیاری از چالشهای پیشین (مثل محدودیتهای جغرافیایی و لزوم حضور فیزیکی طرفین) حل میشود، بلکه مزایایی برای اشخاص، بهخصوص اشخاص حقوقی، یعنی شرکتها و سازمانها دارد.
مزایای استفاده از امضای دیجیتال در قرارداد کار الکترونیکی
کارفرمایان، کارمندان و کلیه اعضای جامعه باید نسبت به نقاط مثبت استفاده از امضای دیجیتال در قرارداد کار الکترونیکی و مزایایی که به ارمغان میآورد آگاه باشند. برخی از مهمترین موارد را در ادامه ذکر میکنیم:
- کاهش هزینهها: امضای دیجیتال در قرارداد کار باعث حذف نیاز به چاپ، ارسال و بایگانی نسخههای کاغذی قرارداد میشود و در نتیجه هزینههای مربوط به کاغذ، جوهر، چاپگر، پیک و فضای بایگانی را به طور قابلتوجهی کاهش میدهد.
- افزایش سرعت: فرایند امضای دیجیتال قراردادها بهمراتب سریعتر از امضای سنتی است. این امر بهخصوص در مواردی که طرفین قرارداد در مکانهای مختلفی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.
- امنیت بیشتر: امضای دیجیتال از جعلی بودن و انکار امضا توسط طرفین قرارداد جلوگیری میکند و امنیت اطلاعات را به طور قابلتوجهی افزایش میدهد.
- سازگاری با محیطزیست: استفاده از امضای دیجیتال بهجای امضای سنتی، به حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی محیطزیست کمک میکند.
یک امضا میتونه خیلی ساده تر باشه !
استفاده از امضای دیجیتال در قراردادهای کار میتواند تا ۷۰ درصد از هزینههای مربوط به انعقاد قرارداد را کاهش دهد.
فرض کنید شرکتی قصد دارد با تعداد زیادی از افراد در سراسر کشور قرارداد کار منعقد کند. در روش سنتی، این شرکت باید برای هر قرارداد، نسخههای کاغذی را چاپ، امضا و ارسال کند که فرایندی زمانبر، پرهزینه و پرچالش خواهد بود. اما با استفاده از امضای دیجیتال، این شرکت میتواند بهراحتی و بهسرعت با تمام افراد موردنظر خود قرارداد منعقد کند و از مزایای ذکر شده در بالا بهرهمند شود.
فراشناسا، راهکار جامع امضای دیجیتال قرارداد الکترونیکی
فراشناسا، ارائهدهنده راهکارهای جامع شناسایی الکترونیک کاربران و فعال پیشرو در صنعت eKYC ایران است که پیش از حضور در عرصه عمومی و ارائه خدمات به افراد و کسبوکارها کوچک و متوسط، بهعنوان زیرساخت در سازمانهای بزرگ مثل بانکها و صرافیها حضور داشته است. eKYC مخفف electronic Know Your Customer و به مجموعه فرایندهایی گفته میشود که در راستای شناسایی هویت افراد در فضای الکترونیکی است که امضای دیجیتال هم راستا و هم سو با آن قرار میگیرد.
باتوجهبه هموارشدن مسیر قانونی امضای دیجیتال و نیاز جامعه مبنی بر وجود خدمات جامع در این زمینه، فراشناسا اقدام به ارائه سامانه امضای دیجیتال کرده است که با دو پایانه API و اپلیکیشن تلفن همراه، در اختیار کسبوکارها و اشخاص حقیقی قرار میگیرد.
این پلتفرم قابلیت ارائه گواهی رسمی، معتبر و قانونی امضای دیجیتال را داشته و همچنین فضایی امن برای ارسال و تعامل انواع قرارداد الکترونیکی فراهم آورده است. بهعبارتدیگر، شما چه در قالب کسبوکار و چه در قالب شخص، فضایی امن و یکپارچه برای تمامی قراردادهای خود در اختیار دارید.
جزئیات بیشتر دررابطهبا استفاده از فراشناسا برای اشخاص حقیقی و حقوقی را در ادامه بخوانید.
امضای دیجیتال برای کسبوکارها (اشخاص حقوقی)
کسبوکارها برای بهرهمندی از مزایای امضای دیجیتال و خدمات این حوزه باید زیرساخت سامانه فراشناسا را در اختیار داشته باشند. این امر با درخواست API صورت میپذیرد. برگه درخواست API در وبگاه رسمی فراشناسا در صفحه امضای دیجیتال موجود است.
با ارائه درخواست، کارشناسان فراشناسا با شما ارتباط گرفته و سعی میکنند تا تمامی نیازها، شرایط و خواستههای کسبوکار شما را درک کنند. پس از شفافشدن خواستهها و نیازمندیها، API اختصاصی شما توسط تیم مهندسان پارت طراحی و توسعه داده شده و در بستر کسبوکار اجرا میشود. با بهرهمندی از این زیرساخت، تمامی افرادی که با کسبوکار به هر طریقی ارتباط دارند، اعم از کارمند یا مشتری و… میتوانند تعاملات قانونی و قراردادی خود را در بستر امن الکترونیکی فراشناسا پیش ببرند. به این منظور لازم است اپلیکیشن فراشناسا را نصب کنند.
فراشناسا، متعلق به شرکت دانشبنیان پارت است که در زمینه فناوریهای نوین، فینتک و هوش مصنوعی در ایران پیشرو است.
امضای دیجیتال برای افراد (اشخاص حقیقی)
اشخاص حقیقی (مشتریان کسب و کار طرف قرارداد با فراشناسا) برای دریافت گواهی امضای دیجیتالی فراشناسا باید اپلیکیشن مربوطه را از فروشگاههای رسمی مثل کافهبازار یا مایکت دانلود کرده و از طریق آن اقدام نمایند. تمامی مراحل بهصورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن انجام میشود و مشتری شما میتواند در عرض چند دقیقه گواهی رسمی و قانونی امضای دیجیتال اختصاصی خود را داشته باشید.
به کمک گواهی معتبر امضای دیجیتال فراشناسا میتوانید تقریباً تمامی قراردادها (از نظر تنوع) را امضا کرده و از مزایای قانونی آن بهرهمند شوید. توجه داشته باشید که به این منظور، طرف مقابل شما در قرارداد نیز بایستی از سامانه فراشناسا استفاده کند.
جمعبندی
امروزه ما شاهد تغییر رویه و فرایند تعاملات قانونی در بستر دیجیتال هستیم. تعداد اشخاصی که از امضای دیجیتال بهجای [یا در تکمیل] امضای سنتی استفاده میکنند روزبهروز در حال افزایش است. کسبوکارهایی که از این فناوری بهره میبرند، به طور طبیعی توجه کاربران و کارمندان بیشتری را به خود جلب کرده و سهم بیشتری از بازار آینده دریافت میکنند.
برای بهرهگیری از فناوری امضای دیجیتال، اگر شخص حقوقی هستید، کافی است برگه درخواست API را در وبگاه رسمی این برند تکمیل کنید و اگر شخص حقیقی هستید، کافی است اپلیکیشن فراشناسا را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب نمایید.