در این مطلب سعی میکنیم رمزنگاری امضای دیجیتال را بشکافیم تا ببینیم که چطور امضای دیجیتال میتواند ادعای غیر قابل جعل بودن داشته باشد؟ ابتدا به مفاهیم پایهای رمزنگاری و سپس به فرایند ایجاد و اعتبارسنجی امضای دیجیتال میپردازیم. در انتها نیز باتوجهبه این که شرکتهای بسیاری این فناوری را در قالب خدمات ارائه میدهند، یکی از بهترین گزینهها را معرفی میکنیم.
شرح رمزنگاری امضای دیجیتال
۱. مفاهیم پایهای
- رمزنگاری کلید عمومی (Public Key Cryptography):
- کلید عمومی و کلید خصوصی: سیستم رمزنگاری کلید عمومی از دو کلید استفاده میکند؛ کلید عمومی (Public Key) که برای رمزنگاری دادهها یا اعتبارسنجی امضا استفاده میشود و کلید خصوصی (Private Key) که برای رمزگشایی دادهها یا تولید امضا به کار میرود.
- عملکرد کلیدها: هر کلید عمومی با یک کلید خصوصی مرتبط است و دادهای که با یکی از این کلیدها رمزنگاری میشود، تنها با کلید دیگر قابل رمزگشایی است.
۲. امضای دیجیتال چیست؟
امضای دیجیتال یک روش رمزنگاری است که برای تأیید صحت و یکپارچگی پیام یا سند دیجیتال به کار میرود. این امضا از یک کلید خصوصی برای امضای دادهها و از کلید عمومی برای اعتبارسنجی امضا استفاده میکند که دو بخش اصلی رمزنگاری امضای دیجیتال را به عهده دارند.
۳. مراحل ایجاد امضای دیجیتال
- الف) تولید کلید: یک جفت کلید عمومی و خصوصی تولید میشود. کلید خصوصی بهصورت محرمانه نگهداری میشود و کلید عمومی برای همه در دسترس است.
- ب) ایجاد هش (Hash): از یک الگوریتم هشینگ (مانند SHA-256) برای تبدیل پیام به یک رشته کوتاهتر و با طول ثابت (به نام مقدار هش) استفاده میشود. مقدار هش خلاصهای از پیام است.
- ج) رمزنگاری هش با کلید خصوصی: مقدار هش با استفاده از کلید خصوصی فرستنده رمزنگاری میشود. این نتیجه رمزنگاریشده همان امضای دیجیتال است.
- د) پیوست امضا به پیام: امضای دیجیتال به همراه پیام اصلی به گیرنده ارسال میشود.
۴. مراحل اعتبارسنجی امضای دیجیتال
- الف) دریافت پیام و امضا: گیرنده پیام و امضای دیجیتال را دریافت میکند.
- ب) ایجاد هش جدید: گیرنده با استفاده از همان الگوریتم هش، پیام دریافتشده را هش کرده و یک مقدار هش جدید تولید میکند.
- ج) رمزگشایی امضا با کلید عمومی: بعد از رمزنگاری امضای دیجیتال، گیرنده امضای دیجیتال را با استفاده از کلید عمومی فرستنده رمزگشایی میکند تا مقدار هش اصلی (که فرستنده ایجاد کرده بود) را به دست آورد.
- د) مقایسه هشها: گیرنده هش جدید را با هش رمزگشاییشده مقایسه میکند. اگر این دو هش برابر باشند، امضا معتبر است و پیام تغییر نکرده است. در غیر این صورت، پیام یا امضا تغییر کرده است.
۵. کاربردهای امضای دیجیتال
- تأیید هویت: برای تأیید هویت فرستنده.
- یکپارچگی داده: برای اطمینان از عدم تغییر یا دستکاری پیام.
- غیرقابلانکار بودن: فرستنده نمیتواند امضای خود را انکار کند.
بهترین ارائهدهنده خدمات امضای دیجیتال
در ایران، تعداد شرکتهایی که خدمات امضای دیجیتال را ارائه میدهند، یا حتی به رمزنگاری امضای دیجیتال از نظر فنی تسلط دارند، انگشتشمار هستند. اما میتوان از بین آنها، فراشناسا را بهعنوان بهترین گزینه انتخاب کرد. این انتخاب چند دلیل ویژه دارد:
– فراشناسا تنها شرکتی است که نه فقط امضای دیجیتال، بلکه به طور جامع و کامل، تمامی خدمات صنعت شناخت الکترونیکی مشتری یا ایکِیوایسی (eKYC: electronic Know Your Customer) را ارائه میدهد. شناخت الکترونیکی مشتری (eKYC) به استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتالی برای تأیید هویت افراد اشاره دارد. این فرایند ممکن است شامل تأیید اعتبار اطلاعات ارائه شده از طریق سیستمهایی باشد که شناسهها و مدارک اثبات نشانی را بررسی میکنند، یا اطلاعات را با پایگاههای داده دولتی، مانند پایگاه رسمی گذرنامه یک کشور، مقایسه میکنند.
– فراشناسا تنها شرکتی است که از نظر توانایی علمی و فنی بهخصوص در رمزنگاری امضای دیجیتال، قادر است سازمانهای بزرگ را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار دهد؛ کما این که در گذشته نیز چنین بوده است. در واقع فراشناسا قبل از این که به عرصه عمومی گذاشته شود، بهصورت زیرساخت در بسیاری از فرایندهای شناخت الکترونیکی بهخصوص در شبکه بانکی کشور حضور داشته و از نظر توانایی فنی و امنیتی تأییدشده و باتجربه است.
– فراشناسا تنها شرکتی است که خدماتش را باتوجهبه ابعاد کسبوکارها بهینهسازی کرده است. از کسبوکارهای کوچک شخصی تا سازمانهای بزرگ بینالمللی، همگی میتوانند باتوجهبه بودجه و نیاز خود، بهترین و بهینهترین راهحل شناخت مشتری را داشته باشند.
نحوه اقدام
به این منظور کافی است برگه درخواست خدمات را در صفحه خدمت مربوطه در وبگاه رسمی فراشناسا (همین وبگاه) پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
جمعبندی
دررابطهبا رمزنگاری امضای دیجیتال نظری دارید؟ لطفاً دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید تا ما نیز بهتر بتوانیم پاسخگو بوده و درک درستی از شرایط مخاطبان خود داشته باشیم. با سپاس از شما که برای مطالعه این مقاله وقت گذاشتید.