بانکداری دیجیتال چیست؟ شاید برای پاسخ دادن به این سوال بهتر باشد ابتدا نگاهی داشته باشیم به تعریف بانکداری الکترونیک. به صورت کلی دسترسی به خدمات بانکی بدون محدودیت زمانی و مکانی، از ابتداییترین تعاریف بانکداری الکترونیک محسوب میشود.
استفاده از زیرساختهای ارتباطی مانند اینترنت و شبکههای مخابراتی و دستگاههای الکترونیکی مانند گوشیهای همراه یا خودپردازها، امکان پیادهسازی بانکداری الکترونیکی را مهیا کرده است.
اما بانکداری دیجیتال چیست و چه تفاوتی با بانکداری الکترونیک دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جزئیات بانکداری دیجیتال آشنا شوید.
بانکداری دیجیتال چیست؟
بانکداری دیجیتال، سبک جدیدی از بانکداری است که با توجه به سبک زندگی مشتریان و تغییر سبک زندگی آنها، بهروز شده است. درواقع در بانکداری دیجیتال، هدف ما از دیجیتالی کردن فرآیندهای بانکی فراتر بوده و شناخت مشتری و رفتار او، محور اصلی میباشد.
با شناخت مشتری میتوان محصولاتی سفارشی شده در اختیار او قرار داد و به این ترتیب مشتری میداند که بانک او را میشناسد و با توجه به فعالیتهایی که تاکنون داشته، محصولات به خصوصی به او پیشنهاد میشود. با توجه به این تعاریف میبینیم که نقش بانکها در زندگی افراد پررنگتر از قبل شده و میتوان خدمات گستردهتری به آنها ارائه کرد.
تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال
بانکداری الکترونیک و دیجیتال در بخشهایی مانند عملکرد، امنیت و تکنولوژی متفاوت هستند. جزئیات تفاوت این دو نوع بانکداری را به همراه جزئیات کامل در بخش زیر میخوانید:
1 عملکرد
بانکداری الکترونیک یک نوع ابزار جایگزین برای برخی از عملکرد بانکهای آجری است. این عملکردهای بانکی از طریق اینترنت، دردسترستر افراد میشود. در صورتی که بانکداری دیجیتال در کاهش وابستگی به بانکهای آجری به گونهای موثر است میتواند تا کل فرآیند بانکداری را مجازی کند.
به بیانی دیگر، نقش بانکداری الکترونیکی این است که همهی محصولات بانکی (عملکردها و خدمات مالی از جمله افتتاح حساب) میتوانند از راه دور انجام شوند.
2 امنیت
بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال، هر دو، یک پلتفرم امن با اقدامات امنیتی متفاوت هستند. در پلتفرم بانکداری آنلاین میتوانید احراز هویت دو مرحلهای را با استفاده از OTP یا گذرواژه یکبارمصرف انتخاب کنید.
از آنجایی که بیشتر بانکداری دیجیتال از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام میشود، مؤسسات مالی مراقبت بیشتری برای ایمن سازی اطلاعات حساس شما انجام میدهند. به همین ترتیب، شما میتوانید با لایههای امنیتی اضافهشده مانند بیومتریک و رمزهای عبور در مراحل مختلف فرآیند تراکنش به حسابهای خود دسترسی داشته باشید.
3 فناوری
بانکداری آنلاین به منزلهی یک شکل استاندارد برای انجام فعالیتهای بانکی مشتریان است. در این روش، برای دسترسی به حسابهای خود و انجام عملکردهای مرتبط میبایست از یک پروتکل تنظیمشده استفاده کنید. در صورتی که در بانکداری دیجیتال، شما این امکان را دارید از خدمات سفارشیسازیشدهی بیشتری بهرهمند شوید. با یک مثال که در بخش پایین آمده است، این موضوع را بیشتر متوجه خواهید شد.
در پلتفرمهایی که از بانکداری دیجیتال استفاده میکنند، به سادگی میتوانید بین دو حساب که در یک بانک نگهداری میشوند؛ از طریق یک برنامه تلفن همراه جابجا شوید.
اهمیت تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال در چیست؟
پی بردن به اهمیت تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال برای همهی ذینفعان، سودمند و مفید است. چرا که تشخیص نیازهای هر کدام از این نوع بانکداریها به ما کمک میکند تا از فناوریها و یا روشهای بهینهتری برای حفظ و یا گسترده کردن این بانکداریها استفاده کنیم.
احراز هویت بیومتریک و امضای دیجیتال در بانکداری
حقیقت این است که دو خدمت احراز هویت بیومتریک و امضای دیجیتال میتوانند در پلتفرمهای متکی بر بانکداری آنلاین و دیجیتال استفاده شوند. چون هر دوی این خدمات به ذینفعان کمک میکنند تا مشتریان واقعی شناسایی شوند و سایر خدمات را بر همان اساس، ارائه و یا دریافت کنند.
در حال حاضر، خدمات احراز هویت غیرحضوری بیومتریک و سرویس امضای دیجیتال فراشناسا در بانکداری آنلاین ارائه شدهاند و رضایت مشتریان خود را به همراه داشتهاند. در صورتی که تصمیم دارید تا از دو راهکار احراز هویت فراشناسا برای بانکداری دیجیتال و الکترونیک استفاده کنید و نیاز به مشاوره دارید، سوالات و ابهامات خود را از طریق جلسه مشاوره با ما در میان بگذارید.
منبع : فراشناسا