تاثیر فناوری بیومتریک فراشناسا در صنعت بانکداری کشور

تاثیر فناوری بیومتریک فراشناسا در صنعت بانکداری کشور

میلاد حسینی
زمان مطالعه: 10 دقیقه آخرین بروزرسانی: 1401/08/10 0 دیدگاه

بیومتریک از خصوصیات رفتاری یا فیزیولوژیکی برای شناسایی افراد استفاده می‌کند. این فناوری دیگر مفهوم تازه‌ای برای مشتریان نیست. مردم سراسر جهان از تشخیص چهره یا اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی‌های موبایل‌شان استفاده می‌کنند. آنها در هنگام خرید نیز از اسکنرهای اثر انگشت استفاده می‌کنند. این فناوری زمینه را برای ارتقای سطح امنیت در بسیاری از حوزه‌های کسب‌وکار فراهم کرده است؛ صنعت بانکداری در ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست.

با گذشت زمان، سامانه‌های بیومتریک به تدریج در صنعت بانکداری جایگزین سامانه‌های سنتی می‌شوند. هم‌اکنون نیز بسیاری از موسسات مالی نیز به استقبال از این فناوری رفته یا در حال بکارگیری آن هستند؛ چنانکه در سال‌های اخیر شاهد ظهور فین تک‌‌ها در ایران بوده‌ایم. ظهور فین تک‌‌ها و درگاه‌های تراکنش آنلاین باعث شده نیاز به فناوری‌های احراز هویت بیومتریک در صنعت بانکداری نیز بیشتر از قبل احساس شود. و از همین مسیر، بانک‌‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری، مالی و بورس در ایران به سوی استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره برای احراز هویت بروند. در این میان، سامانه فراشناسا نیز توانسته خدمات قابل توجهی را در این زمینه ارائه کند و درگاه‌های احراز هویت را به تکنولوژی‌های هوشمند بیومتریک مجهز کند.

دیجیتالی شدن سریعِ همه صنایع و نیاز به استفاده از پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تر برای شناسایی کارمندان و مشتریان می‌تواند نقش فناوری بیومتریک را بیش از پیش پررنگ‌تر جلوه دهد. فناوری بیومتریک فراشناسا که می‌تواند به بخش اساسی و راهبردیِ پلتفرم‌های امنیتی بانکداری سراسر کشور تبدیل شود، قابلیت بالایی در پیشگیری از جرایم و سرقت هویت دارد. استفاده از فناوری بیومتریک فراشناسا می‌تواند ابزار قدرتمندی برای احراز هویت در صنعت بانکداری کشورمان باشد؛ این فناوری می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت تراکنش‌های اینترنتی، حضوری و خودپرداز داشته باشد، اعتبار برندها را افزایش دهد و موجب جلب اعتماد مشتریان گردد. این تغییرات در سراسر دنیا با سرعت بیشتری در حال وقوع است. چنانکه در حال حاضر، بانک‌ها در سراسر دنیا در حال استفاده از اطلاعات بیومتریک هستند تا تراکنش‌ها در فضای امن‌تری انجام گیرد و تجربه بهتری برای مشتریان رقم بخورد.

اما سامانه فراشناسا دقیقا چه نقشی در هوشمندسازی فرایندهای بانکی ایفا می‌کند؟ فراشناسا طی عملیات بانکی که نیاز به تعامل مستقیم با کاربر دارد، می‌تواند فرایند احراز هویت بیومتریک را برای بانک‌‌ها به صورت هوشمند انجام دهد:

  • افتتاح حساب سپرده

  • درخواست وام جدید

  • ورود آنلاین به حساب بانکی

مزایای احراز هویت دیجیتال با فراشناسا

احراز هویت بیومتریک با سامانه فراشناسا مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به سرعت و دقت بیشتر و امنیت بالاتر اشاره کرد. بررسی دقیق فناوری بیومتریک در بانکداری، چالش‌های پیش روی صنعت بانکداری و دلایل تاکید بیش از پیشِ بانک‌ها به استفاده از فناوری بیومتریک برای احراز هویت در مقاله حاضر به طور دقیق بررسی خواهد شد.

چالش‌های پیش روی صنعت بانکداری کشور و لزوم استفاده از سامانه‌های احراز هویت بیومتریک

امروزه، بانکداری end-to-end (انتها به انتها یا پیوسته) کاملاً مورد نیاز است. با ظهور فناوری مالی در دهه گذشته، فرایندهای بانکی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. عصر حاضر با سرعت در حال پیشرفت و تغییر است؛ بنابراین، بانک‌ها نیز باید این تغییرات را در دستور کارشان قرار دهند و انعطاف پذیر باشند. متاسفانه، همچنان‌که فناوری در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد، صنعت بانکداری کشور با چالش‌های جدیدی روبرو می شود.

چالش 1: خدمت‌رسانی و جلب رضایت اعضاء

امروزه، همه صنایع از جمله بانکداری در ایران با چالشی تحت عنوان «خدمت‌رسانی و جلب رضایت اعضاء» روبرو هستند. همگی در تلاش‌اند تا بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان رقم بزنند. مشتریان در انتخاب بانک‌ مورد نظرشان گزینه‌های بسیاری دارند و مایل‌اند کارهای بانکی خود را به شکل، راحت و مدرن انجام دهند. اگر بانک‌‍‌ها در ارائه این خدمات ناکام باشند، مشتریان سراغ بانک‌های دیگری خواهند رفت. از دید مشتریان، رمز عبور و احراز هویت از طریق پیامک یا تلفن همراه جزو روش‌های قدیمی به شمار می‌روند. مشتریان به دنبال دسترسی سریع و راحت به اطلاعات بانکی خود هستند؛ در عین حال، می‎خواهند امنیت وجوه‌شان نیز تضمین گردد.

چالش 2: مدیریت هزینه‌ها و حفظ مزیت رقابتی

همچنان‌که بانک‌های بیشتری در سراسر دنیا به استفاده از روش‌های دیجیتال بانکداری روی می‌آورند، حفظ مزیت رقابتی حائز اهمیت بسزایی است. در ایران نیز شبکه بانکی کشور هر چه بیشتر به سوی الکترونیکی تر شدن پیش می‌رود و به همین دلیل، تمایل برای استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره بیومتریک نیز در ایران و خصوصا شبکه مالی کشور روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

چالش 3: کاهش ریسک

بر اساس مقاله‌ای از جاولین استراتژی، هر دو ثانیه یک بار شاهد ثبت یک مورد سرقت هویت هستیم. سرقت هویت در طی سالیان گذشته و در همه جای دنیا روند صعودی داشته است چرا که کلاهبرداران خود را با راهکارهای جدید فناوری وفق داده و مهارت‌های خود را روزبه‌روز گسترش می‌دهند. در سال 2019، نفوذ و دستبرد اطلاعاتی با افزایش 17 درصدی همراه بود. بانک‌ها و مشتریان‌شان به شدت از این ارقام واهمه دارند. بانک‌ها به هر دری می‌زنند تا از شدت این ریسک‌ها بکاهند و خیال مشتریان خود را راحت کنند. امروزه، کاهش ریسک موسسات مالی و مشتریان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بانک‌ها است. علی‌رغم ظهور فناوری‌های احراز هویت بیومتریک، در بسیاری از کشورها کماکان شاهد نفوذ و سرقت اطلاعات هستیم. به همین منظور، بانک‌ها باید تدابیر بهتری برای تضمین امنیت مشتریان و اطلاعات‌شان بیندیشند.

چالش 4: سازگاری با فناوری موروثی

در آخر، باید به این مسئله اشاره کرد که بانک‌ها در تقلا هستند تا فناوری‌های جدید را با فناوری‌ موروثی تلفیق نمایند. فناوری‌ موروثی معمولاً به فناوری قدیمی یا منسوخ اطلاق می‌شود. امروزه، فناوری با سرعت شگفت‌انگیزی در حال تغییر است؛ بنابراین، یافتن سامانه‌هایی که سازگاری خوبی با فناوری‌های قدیمی‌تر داشته باشد، به‌هیچ‌وجه آسان نیست.

چرا بانک‌ها در ایران به استفاده از فناوری بیومتریک روی خواهند آورد؟

صنعت بانکداری با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند؛ جلب رضایت مشتریان و کاهش ریسک از جمله مهم‌ترین چالش‌ها است. بانک‌ها در واکنش به این چالش‌ها از احراز هویت بیومتریک استفاده خواهند کرد. اما چرا استفاده از فناوری بیومتریک در میان بانک‌ها در حال گسترش است؟

برخورداری از قابلیت‌های پذیرش سازمانی مجازی یکی از دلایل گسترش روزافزونِ فناوری بیومتریک در میان بانک‌ها این است که قصد برخورداری از قابلیت‌های پذیرش سازمانی مجازی را دارند. شیوع بیماری همه‌گیر کووید 19 جهان را تغییر داده است. با تداوم این بیماری، جهان چاره‌ای دیگری ندارد، جز اینکه خود را با این شرایط بغرنج وفق دهد. با توجه به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی نقش موثری در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا دارد، پذیرش سازمانی مجازی به یکی از هنجارهای صنعت بانکداری و سایر صنایع تبدیل شده است.

این چالش‌‌ها ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است و علیرغم همه تبعات منفی که در کشورمان ایجاد شد، مسیری برای پذیرش تکنولوژی‌‌‌های برتر و استفاده از هوش مصنوعی را پدید آورد. همانطور که طی یک سال گذشته شاهد تغییرات بزرگی در این زمینه بودیم و سامانه‌های احراز هویت بیومتریک همچون فراشناسا کم‌کم جای خود را میان مردم و سازمان‌ها باز کردند. در جریان همه‌گیری ویروس کرونا که حفظ فاصله اجتماعی و ماندن در خانه در درجه اول اهمیت قرار گرفت، سامانه فراشناسا امکانی را فراهم کرد تا کاربران به صورت غیرحضوری در سامانه‌‌‌های آنلاین ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند. سازمان بورس از این امکان در زمان مناسب استفاده کرد و حجم انبوهی از کاربران بورس از طریق فراشناسا و طی زمان اندکی در سجام احراز هویت شدند. درگاه‌‌‌های بانک رسالت نیز عملیات احراز هویت خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی فراشناسا مانند تشخیص زنده بودن (Liveness Detection ) و تشخیص چهره (Face Verification) انجام می‌دهد.

احراز هویت سریع مشتریان

بر اساس نظرسنجی اخیر اِکسپریان%61 افراد بر این باورند که تایید هویت بیومتریک روش امن‌تری نسبت به استفاده از سامانه‌های مبتنی بر رمز عبور است. نه تنها مقوله امنیت، بلکه سرعت نیز مورد تاکید مشتریان بوده است. بانک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از فناوری بیومتریک برای احراز هویت در عملیات بانکی این فرصت را در اختیارشان می‌گذارد تا مشتریان خود را به سرعت احراز هویت کنند و هزینه های اداری و نیروی کار را به حداقل برسانند. سامانه‌های بیومتریک امکان مشاهده کامل را در حساب‌های مشتریان فراهم می‌کنند. این سامانه‌های باکیفیت و توانمند تا حد زیادی نگرانی‌های امنیتی را از سر راه برداشته است. در ایران، سامانه فراشناسا با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته، امن و کاملا بومی خود این توانایی را دارد که چالش‌های امنیتی را با موفقیت پشت سر بگذارد و به فرایند احراز هویت مشتریان سرعت و دقت بیشتر ببخشد.

پیشگیری از تقلب و کلاهبرداری

یکی دیگر از مزایای بکارگیری فناوری بیومتریک این است که اجازه نمی‌دهند مجرمان به طور غیرقانونی به اطلاعات شخصی مشتریان دسترسی داشته باشند. بنابراین، از جرایم و کلاهبرداری‌ها پیشگیری می‌شود. احراز هویت بیومتریک یکی از موثرترین روش‌های احراز هویت محسوب می‌شود و امنیت اطلاعات مشتریان بانک را تضمین می‌کند. علاوه بر محافظت از هویت مشتریان در حین استفاده از خدمات بانکداری، فناوری بیومتریک فراشناسا می‌تواند از کلاهبرداری‌ نیروهای خودی نیز جلوگیری به عمل آورَد. سامانه فراشناسا این فرصت را به موسسات مالی می‌دهد تا احراز هویت کارمندان را در فضای امن‌تری انجام دهند، مسئولیت‌پذیری ارتقاء یابد و دنباله حسابرسی همه تراکنش‌ها با روند بهتری انجام گیرد.

ردیابی و نظارت بر فعالیت مشتریان

وقتی صحبت از دنباله حسابرسی به میان می‌آیَد، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که استفاده از فناوری بیومتریک فراشناسا امکانِ ردیابی و نظارت بر فعالیت مشتریان را فراهم می‌کند. البته دنباله حسابرسی نیز در این بین ایفای نقش می‌کند. راهکارهای فناوری بیومتریک این قابلیت را دارد تا فعالیت مشتریان درون سامانه را مورد نظارت قرار دهد. پس اگر فعالیت مشتریان مشکوک باشد و احتمال کلاهبرداری یا جرایم دیگر افزایش یابد، شما از این موضوع مطلع خواهید شد.

آیندۀ بانکداری با فناوری بیومتریک فراشناسا

از آن زمان که شرکت اپل و سامسونگ به ترتیب فناوری‌های شناسایی لمسی و اسکنر اثر انگشت را در گوشی‌های موبایل تعبیه و روانه بازار کردند، احراز هویت بیومتریک موفق به جلب رضایت و اعتماد مشتریان شده است. اگرچه بیومتریک در بسیاری از کسب‌وکارها و بخش‌های دولتی مورد استفاده قرار گرفته است، اما صنعت بانکداری در اتخاذ رویکردهای تایید بیومتریک به سرعت وارد عمل نشده است. با این حال، اکنون بانک های بسیاری به این نتیجه رسیده اند که فناوری بیومتریک آیندۀ بانکداری را متحول کرده است زیرا زمان و هزینه ی زیادی را از دوش بانک ها و مشتریان برمی دارد و باعث می شود کاربران از لذت امنیت برخوردار شوند. اکنون بانکداری دیجیتال دیگر نه به عنوان انتخاب بلکه یک الزام محسوب می شود.

استفاده از سامانه فراشناسا در ضمن اینکه از منابع، دارایی‌ها و اطلاعات مشتریان محافظت می‌کند، تجربه بهتری نیز برای مشتریان رقم می‌زند. مشتریان می‌توانند با امنیت بالایی از طریق گوشی‌های موبایل‌شان به احراز هویت خویش بپردازند. به همین راحتی می‌توان از فناوری تایید هویت بیومتریک در موسسات بانکداری استفاده کرد. با این کار، پذیرش سازمانی به کار آسان و لذت‌بخشی تبدیل خواهد شد. و در آخر سامانه فراشناسا با استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی توانسته روش های سنتی در بانکداری که زمانبر و هزینه بر هستند را از بین ببرد و باعث افزایش رضایت مشتریان بانک ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید