معنی و مفهوم KYC و اهمیت آن در دنیای تجارت

kyc مخفف چیست و احراز هویت kyc چگونه است؟

kyc مخفف چیست ؟

KYC مخفف کلمه (know your customer) به معنای مشتری خود را بشناسید است. در واقع، به فرایندی که موسسات یا سازمان‌ها بر اساس آن مشتریان خود را شناسایی و تایید هویت می‌کنند، KYC می‌گویند.

تاریخچه ظهور سیستم احراز هویت KYC

تاریخچه و ریشه KYC به سال‌ها قبل بازمی گردد. زمانی که بانک‌ها و موسسات مالی به دنبال روشی بودند. تا از پول شویی، کلاه برداری، تامین مالی تروریسم و دیگر فسادهای مالی جلوگیری به عمل آورند. این پیگیری‌ها در راستای مبارزه با فسادهای مالی، تا دهه 90 میلادی ادامه داشت. با رخ دادن حادثه 11 سپتامبر، حساسیت آمریکا نسبت به تامین مالی تروریسم فزونی یافت و به همین علت قوانین جدیدی تصویب شدند.

بر اساس قوانین جدید، تمامی بانک‌ها و موسسات مالی موظف شدند. مشتریان خود را با دقت بیشتر شناسایی و تایید کنند. موسسات مالی در صورت تجارت با تروریست‌ها یا فردی که قصد پول شویی دارند. دچار جریمه، خسارت، مجازات و همچنین از دست دادن اعتبار خود خواهند شد. بنابراین احراز هویت KYC یک عمل اساسی برای حافظت از سازمان‌ها در مقابل تقلب و ضررهای ناشی از معاملات غیرقانونی به حساب می‌آید.

شناسایی مشتری با احراز هویت kyc

به مجموعه مراحل و قوانینی که کسب وکارها برای شناسایی مشتری خود به کار می‌برند. احراز هویت KYC می‌گویند. اهمیت KYC از این جهت ویژه و منحصر به فرد است که اجازه می‌دهد. هر کسی از راه دور، توانایی شناخت مشتری خود را داشته و اطمینان یابد که شخص مقابل، دقیقا همان کسی است که ادعایش را دارد.

با استفاده از احراز هویت KYC می‌توان از فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی مشتریان مطلع شده و فعالیت های مشکوک را شناسایی کرد. در ایران سامانه سجام، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان مثال خوبی برای شناخت مشتری است. همچنین هدف آن ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. مهم‌ترین بخش سامانه سجام احراز هویت مشتری است که به صورت غیرحضوری از طریق سامانه فراشناسا و به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی انجام می‌شود.

مزایای احراز هویت KYC چیست؟

1- استفاده از سیستم و مراحل KYC اطمینان مشتری را بالا برده و اعتماد در فرایندهای تجاری را افزایش می‌دهد.
2- شناسایی ساده و راحت مشتری، بدون هیچ گونه نقص و خللی از طریق احراز هویت KYC موثر می‌شود. با این امکان، موسسات و شرکت‌های تجاری می‌توانند به سهولت به آخرین اطلاعات به روز شده کاربران خود دسترسی داشته باشند.
3- بخش دیگری از اهمیت KYC در جلوگیری از خطرات پولشویی مرتبط با مشتریان بروز پیدا می‌کند. احراز هویت KYC محافظی در مقابل کلاهبرداران و ضررهای ناشی از معاملات غیرقانونی آن‌ها خواهد بود.
4- فرم KYC به گونه‌ای طراحی شده تا محیط تراکنش از امنیت بالایی برخوردار باشد.
5- استفاده از سیستم احراز هویت KYC، باعث کاهش هزینه‌ جمع آوری اطلاعات خواهد شد؛ چیزی که حدودا بین 25 تا 50% است.
6- مزیت دیگری که می‌توان برای احراز هویت KYC در نظر گرفت، افزایش سرعت آن در مراحل جمع آوری اطلاعات است.

فرم KYC چیست؟

به فرمی که جهت احراز هویت مشتری طراحی شده، فرم KYC می‌گویند. این فرم را می‌توان از بانک‌، موسسات مالی و همچنین شرکت‌های بیمه تهیه کرد. مشتریان برای طی کردن پروسه تایید هویت، اطلاعات مورد نیاز را داخل این فرم‌ها قرار می‌دهند. برخی اطلاعات که به منظور اثبات هویت و محل سکونت مشتری در فرم KYC بانک‌ها جای گرفته مشترک هستند. اطلاعاتی مثل شناسنامه کشور مشتری، پاسپورت، گواهینامه رانندگی، کارت‌های هویتی، کارت شناسایی، کارت بیمه و اقامت و قبوض مختلفی که حداکثر مربوط به 3 ماه گذشته باشند.

کاربرد kyc در ارز دیجیتال

کسانی که تجربه خرید و فروش ارز دیجیتال را دارند. حتما تا به حال با احراز هویت KYC آشنایی پیدا کرده‌اند. هنگامی که صرافی‌ها قصد استفاده از رمز ارز را دارند، با کمک احراز هویت KYC امنیت کار خود را افزایش می‌دهند. با عبور از مراحل KYC خطر کلاهبرداری و فیشینگ از بین خواهد رفت.

کاربرد KYC در ارز دیجیتال

اهمیت kyc در رشد کسب و کارها و کاربردهای آن

با تحول دیجیتال و آشنایی دنیا با هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک، همچنین جلوگیری از کلاهبرداری، پولشویی وفسادهای مالی ، (kyc) یا شناخت مشتری در چند سال اخیر در دنیا رشد چشمگیری پیدا کرده است. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به دنبال شناخت دقیق مشتریان خود و افرادی که از خدمات و سرویس های انها استفاده می کنند هستند.

زیرا این امر باعث افزایش سرعت جمع آوری اطلاعات کاربر، کاهش هزینه و افزایش اعتماد بین نهادهای مختلف می‌شود. هرچه این موسسات مشتریان خود را بهتر و دقیق تر بشناسند. می توانند فرصت های کاری بهتر، وفاداری بیشتر و همچنین بازدهی و اعتبار بیشتری داشته باشند. و از خطرات و خسارت های احتمالی مثل پول شویی ،کلاه برداری و سرقت هویت جلوگیری کنند.

سازمان ها و مواردی که در آنها از KYC استفاده می شود

کارگزاری های بورس، صندوق های سرمایه گذاری،بانک ها، بیمه، خرده فروشی و تجارت الکترونیکی، مراقبت های بهداشتی، اپراتور تلفن همراه، پلتفرم های اقتصاد مشارکتی، صرافی های رمز ارز. آموزش و پرورش، تدابیر امنیتی، حمل و نقل، پیام رسان های داخلی و بازی های آنلاین مواردی هستند که امکان احراز هویت الکترونیکی یا غیر حضوری در آنها میسر است.

KYC به کمک هوش مصنوعی

احراز هویت به وسیله هوش مصنوعی مطمئن ترین روش احراز هویت دیجیتال در دنیاست. و پیشرفت های انقلابی در اکوسیستم هویت ایجاد کرده است. زیرا تکنولوژی های به کار رفته در هوش مصنوعی مانند تشخیص زنده بودن و یادگیری عمیق راه هرگونه کلاهبرداری و جعل را بر روی کلاهبرداران و هکر ها بسته است.

مزیت هایی که سبب بهبود چرخه های احراز هویت میشود : تقویت سرعت، دقت و مقیاس پذیری احراز هویت ، کاهش هزینه های احراز و تایید هویت، جلوگیری از خطرات و تهدیدات جدید و کلاهبرداری. فناوری های بیومتریک با ترکیب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تقویت می شوند. و هر بار که مورد استفاده قرار می گیرند بهبود یافته و سازگارتر، قوی تر، سریع تر ومقیاس پذیرتر می شود. به این معنا که می توان به کاربران بیشتر با دقت بسیار بالایی سرویس ارائه نمود.

در حال حاضر تیم هوش مصنوعی پارت به کمک الگورتیم‌های پیشرفته هوش مصنوعی (پردازش تصویر، یادگیری عمیق(ماشین) و تشخیص زنده بودن (شبکه‌های عصبی عمیق) )موفق به ایجاد مطمئن‌ترین، سریع‌ترین و کم نقص‌ترین سامانه احراز هویت غیرحضوری در کل کشور شده است. سیستمی ایمن، سریع و بدون نقص که با استفاده از چند قابلیت مهم فناوری‌های نوین هوش مصنوعی، احراز هویت غیرحضوری را به بهترین شکل، ممکن می سازد. و یک ابزار مهم و ضروری برای شناسایی جعل هویت است. و باعث می شود شرکت ها و موسسات نوین امروزی در مقابله با تهدیداتی که دائما در حال بروزرسانی هستند بیمه شوند.

شناسایی مشتری توسط فراشناسا

فراشناسا سامانه‌ای است که توسط متخصصان مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت توسعه داده شده است. و از آن می‌توان به‌عنوان یکی از برترین فناوری‌های تشخیص چهره نام برد. این سامانه فرایند احراز هویت را متناسب با نیازهای موسسات مالی و سازمان ها می تواند تنظیم کند. فراشناسا هم‌اکنون در بسیاری از مراکز دولتی و غیردولتی مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، حوزه بورس و بانک بیشترین بهره را از این سامانه می‌برند.

می توان گفت فراشناسا یک سامانه مادر است. که موسسات مالی از جمله بانک ها ، شرکت های فین تک ، شرکت های سرمایه گذاری ، بیمه وکارگزاری ها ی بورس ، شهرداری ها ، دانشگاه ها و کتابخانه ها ،بنگاه های کسب و کار و سازمان ها می توانند برای احراز هویت دقیق و ایمن و جمع آوری اطلاعات مشتری هایشان از آن استفاده کنند.

فراشناسا به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی توانسته با دقت بیش از 95 درصد در عرض چند دقیقه افراد را احراز و تایید هویت کند. و پرچمدار فناوری های احراز هویت در ایران شود. این سامانه تاکنون بیش از دو و نیم میلیون نفر را احراز هویت کرده که باعث اعتماد هرچه بیشتر مردم شده است و اعتباری که اکنون به دست آوردیم حاصل اعتماد شماست.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *