احراز هویت مشتری (KYC)

kyc چیست؟ همه چیز درباره احراز هویت مشتری

Kyc چیست؟ kyc که مخفف Know Your Customer و به معنی شناخت و احراز هویت مشتری می‌باشد، برای جلوگیری از پولشویی و منطبق بر قوانین ضد پولشویی توسط دولت‌ها تنظیم شده است. درحال حاضر مراحل kyc و فرآیند احراز هویت مشتریان تنها مختص موسسات مالی نبوده و برای موسسات غیرمالی هم اعمال شده است.

اما kyc چطور در رشد کسب و کارها تاثیر می‌گذارد؟ کاربرد know your customer در ایران چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال‌ها بپردازیم.

فراشناسا
برای سازمان‌ها و پلتفرم‌های آنلاین

شرکت فراشناسا یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات احراز هویت مشتری یا KYC (مبتنی بر هوش مصنوعی) به کسب و کارها است.

با کلیک بر روی دکمه‌ی زیر می‌توانید نسبت به این خدمات، اطلاعات بیشتری کسب کنید:

kyc چیست؟


در ویدئوی زیر و سپس در ادامه‌ی همین مطلب، درباره اینکه kyc چیست بیشتر صحبت می‌کنیم.

احراز هویت مشتری، سیاست شناخت مشتری و مشتری خودت را بشناس، همگی ترجمعه‌های فارسی KYC هستند. kyc یک عملکرد مهم برای ارزیابی ریسک مشتری است که به منظور محافظت از مؤسسات مالی در برابر تقلب، فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم طراحی شده است.

در حال حاضر بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال در حال اجرای اصول kyc می‌باشند. اهمیت KYC از این جهت منحصر به فرد است که اجازه می‌دهد هر سازمان از راه دور، توانایی شناخت مشتری خود را داشته باشد.

با استفاده از احراز هویت KYC می‌توان از فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی مشتریان مطلع شده و فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کرد.

به صورت کلی مراحل kyc به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

  1. تعیین هویت مشتری (از کجا می‌دانید مشتری شما همانی هست که می‌گوید؟)
  2. درک ماهیت فعالیت‌های مشتری (مشتری نسبت به میزان ریسک و استراتژی شما، در سطوح مختلف دسته‌بندی و بررسی می‌شود)
  3. نظارت مستمر بر تراکنش‌های مالی و حساب‌ها (توجه به علائم هشداردهنده)

KYC چگونه کار می‌کند؟


الزامات اساسی برای فرآیند kyc توسط قانون و مقررات مشخص شده است و بسته به صنعتی که در آن استفاده می‌شود، متفاوت است. برای مثال، بانک‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مالی باید سخت‌ترین فرآیندهای kyc را اجرا کنند.

از آنجایی که فرآیند kyc دیجیتالی شده است، احراز هویت مشتری از طریق روش‌ها و فناوری‌های مختلف انجام می‌شود. روش‌هایی مانند بررسی‌های امنیتی مختلف که بررسی بیومتریک و زنده بودن فرد، از مهم‌ترین آن‌هاست.

سیستم احراز هویت فراشناسا نیز بر اساس بررسی ویژگی‌های بیومتریک فرد عمل می‌کند که اصطلاحا به آن احراز هویت بیومتریک گفته می‌شود.

Kyc در ایران چطور اجرا می‌شود؟


احراز هویت مشتریان از طریق دریافت کد ملی، کارت ملی، شناسنامه و سایر مدارک شناسایی معتبر، ساده‌ترین راه احراز هویت مشتری است که در ایران پیاده‌سازی شده است. به جز این‌ها، احراز هویت الکترونیکی و امضای دیجیتال، از مهم‌ترین روش‌های kyc هستند که در حال حاضر در ایران پیاده‌سازی شده‌اند.

با احراز هویت الکترونیک مشتری، امکان جعل هویت تا حد زیادی کاهش یافته و به این ترتیب، از سواستفاده‌ها و کلاه‌برداری‌های بسیاری در فضای دیجیتال جلوگیری می‌شود.

امضای دیجیتال نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان آن را در راستای اجرای kyc دانست. از آنجا که یکی از مراحل دریافت امضا دیجیتال احراز هویت می‌باشد، این امضا از جعل هویت جلوگیری می‌کند و علاوه‌بر آن، امنیت اسناد دیجیتال و مبادلات مالی الکترونیکی را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

فراشناسا با ارائه دو سرویس امضای دیجیتال و سرویس احراز هویت، راهکارهای شناسایی الکترونیک مشتری را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد؛ راهکارهایی که در راستای اجرای kyc در ایران بوده و می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت سازمان‌ها و کسب و کارها ایفا کنند.

مزایای احراز هویت KYC چیست؟


1 استفاده از مراحل KYC، اطمینان مشتری را بالا برده و اعتماد در فرایندهای تجاری را افزایش می‌دهد.

2 شناسایی ساده و راحت مشتری، بدون هیچ گونه نقص و خللی از طریق احراز هویت KYC موثر می‌شود.

با این امکان، موسسات و شرکت‌های تجاری می‌توانند به سهولت به آخرین اطلاعات به روز شده کاربران خود دسترسی داشته باشند.

3 احراز هویت، محافظی در مقابل کلاهبرداران و ضررهای ناشی از معاملات غیرقانونی آن‌ها خواهد بود.

بخش دیگری از اهمیت KYC در جلوگیری از خطرات پولشویی مرتبط با مشتریان بروز پیدا می‌کند.

4 استفاده از سیستم احراز هویت KYC، باعث کاهش هزینه‌ جمع آوری اطلاعات در حدود 25 تا 50% است.

مزیت دیگری که می‌توان برای KYC در نظر گرفت، افزایش سرعت آن در مراحل جمع آوری اطلاعات است.

چه کسب و کارهایی به kyc نیاز دارند؟


حال که متوجه شدیم kyc چیست، می‌توانیم بررسی کنیم که چه سازمان‌هایی می‌توانند از آن استفاده کنند. معمولا هنگامی که مشتری جدیدی به یک کسب و کار اضافه می‌شود یا زمانی که مشتری فعلی، محصولی را خریداری می‌کند، رویه‌های استاندارد kyc اعمال می‌شود. مقررات kyc تقریبا به همه موسساتی که با پول سر و کار دارند (تقریبا هر تجارتی) مرتبط است. موسساتی مانند:

  • بانک‌ها
  • اتحادیه‌های اعتباری
  • شرکت‌های مدیریت دارایی
  • فین‌تک ها
  • پلتفرم‌های وام‌دهی

با این حال، احراز هویت مشتری (kyc) نه تنها برای شرکت‌ها و موسسات مالی، بلکه برای سازمان‌ها در تمام صنایع مورد نیاز است.

اهمیت kyc در رشد کسب و کارها و کاربردهای آن


بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال شناخت دقیق مشتریان خود و افرادی که از خدمات و سرویس‌های آن‌ها استفاده می‌کنند هستند. با انجام KYC، سازمان‌ها قادرند مشتریان خود را بهتر بشناسند و اطمینان حاصل کنند که با اشخاص واقعی و معتبر در تعامل هستند.

به صورت کلی اجرای kyc دو مزیت عمده برای کسب و کارها دارد:

  • افزایش اعتماد مشتری: اجرای KYC منجر به افزایش اعتماد مشتریان به سازمان می‌شود. آن‌ها می‌توانند مطمئن باشند که سازمان به طور جدی به مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات آن‌ها می‌پردازد.
  • جلوگیری از کلاهبرداری و تقلب: با احراز هویت مشتریان، ریسک کلاهبرداری و تقلب کاهش می‌یابد. KYC به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مشتریان مشکوک و فعالیت‌های غیرقانونی را شناسایی کنند و جلوی آن‌ها را بگیرند.

منبع: فراشناسا

4 پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *