مشکلات احراز هویت سجام و روشهای ساده رفع آن

مشکلات احراز هویت سجام و روشهای ساده رفع آن

فائزه حسین زاده
زمان مطالعه: 11 دقیقه آخرین بروزرسانی: 1402/05/24 26 دیدگاه

با آنلاین شدن ثبت نام در سجام، مشکلات احراز هویت غیر حضوری متعددی برای سهامداران به وجود آمد. عدم دریافت کد تایید سجام، دیر ارسال شدن کد تایید، دریافت نکردن کد معاملاتی سجام و تایید نشدن اطلاعات هویتی چندین نمونه رایج از مشکلات احراز هویت هستند. پیش از ثبت نام کردن و جلوگیری از ایجاد مشکل احراز هویت سجام نیاز است بدانید که شماره موبایل سهامدار می‌بایست به نام او باشد. در غیر اینصورت با مشکلاتی چون دریافت نکردن کد بورسی سجام و دیر ارسال شدن کد تایید سجام روبرو خواهد بود. همراه ما باشید تا آموزش رفع مشکل احراز هویت در سجام را به طور ساده و کامل به شما ارائه دهیم.

رفع مشکلات احراز هویت

بعد از پیگیری مشکلات سجام متوجه خواهید شد که اکثر خطاهای احراز هویت به نحوه درج کردن اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و مالی مربوط می‌شود. به همین خاطر است که باید دوباره در جهت رفع مشکل احراز هویت بکوشید. همچنین، نماینده قانونی افراد زیر 18 سال هم می‌توانند پیگیر نحوه رفع مشکلات احراز هویت سجام غیر حضوری باشد. حتی افرادی که سجامی ناقص هستند، گام به گام می‌توانند مشکل احراز هویت سجام را رفع کنند.

1- عدم دریافت کد تایید سجام

یکی از مشکلات احراز هویت در سجام می‌تواند عدم دریافت کد تایید سجام باشد. زمانی که شماره موبایل خود را اشتباه وارد کرده باشید، کد تایید سجام ارسال نخواهد شد. همچنین، شماره موبایلی که برای دریافت کد تایید سجام درج می‌کنید، باید در دسترس شما باشد. در غیر اینصورت، کد تایید سجام را ندارید و با هر بار بازیابی آن، هیچ اطلاعاتی در درسترس شما نیست.

در رابطه با مشکل احراز هویت عدم دریافت کد تایید سجام باید بدانید که حداقل چند ساعت و حداکثر پس از گذشت 2 روز یا 48 ساعت کاری، کد تایید سجام برای شما ارسال می‌شود.

چگونه کد تایید سجام دریافت کنم؟

اگر کد تایید سجام برای شماره موبایل شما ارسال شده است ولی حالا به هر دلیلی آن را ندارید، می‌توانید آن را بازیابی کنید. کافی است به سایت سامانه سجام مراجعه نمایید و گزینه “بازیابی کد پیگیری” را بفشارید. در ضمن، زمانی می‌توانید بازیابی کد پیگیری را انجام بدهید که در مرحله «کد پیگیری» باشید. برای مثال، اگر شما نتیجه احراز هویت خود را دریافت نکرده باشید، نمی‌توانید از خدمات “بازیابی کد پیگیری” استفاده کنید.

2- دیر ارسال شدن کد تایید سجام

علت دیر ارسال شدن کد تایید سجام می‌تواند عدم مالکیت شماره موبایل شما باشد. چون برای دریافت کد سجام نیاز است تا شماره موبایل تحت مالکیت خودتان را درج کنید. در غیر اینصورت، ممکن است که کد 10 رقمی تایید سجام بعد از وقفه زمانی طولانی ارسال شود. از سوی دیگر، زمانی که می‌خواهید کد تایید سجام را دریافت کنید، باید کد 5 رقمی را دریافت کرده باشید. دقت داشته باشید که دریافت کد 5 رقمی از طریق پیامک، یک مرحله پیش از دریافت کد 10 رقمی تایید سجام است.

چون افراد بسیار زیادی بدون دریافت نتیجه استعلام هویت خود می‌خواهند کد تایید سجام را دریافت کنند، توجه به این نکته، لازم و ضروری است. به طور کلی، کد تایید سجام در صورتی برای افراد ارسال می‌شود که نتیجه استعلام هویت آن‌ها از سوی سازمان تایید شده باشد.

علت دیر ارسال شدن کد تایید سجام چیست
علت دیر ارسال شدن کد تایید سجام چیست؟

3- چرا کد معاملاتی سجام نمیاد

کد معاملاتی با نام کد بورسی هم شناخته می‌شود. سه حرف نخست فامیل سرمایه گذار و یک عدد 5 رقمی، همان کد معاملاتی سجام است. اعداد 5 رقمی که در کد معاملاتی سجام قرار می‌گیرند، به صورت تصادفی است و هیچ مبنایی برای انتخاب آن‌ها وجود ندارد. برای دریافت کد معاملاتی باید به سایت سجام مراجعه کرده و اطلاعات خود را در فیلدهای مربوطه درج کنید. سپس، مراحل احراز هویت غیر حضوری را در اپلیکیشن‌هایی مانند سیگنال که از پلتفرم فراشناسا قدرت گرفته، طی کنید.

افرادی که از سامانه سجام اقدام به دریافت کد معاملاتی می‌کنند، در نظر داشته باشند که کد بورسی آن‌ها بعد از گذشت 3 تا 7 روز کاری ارسال خواهد شد. البته راه حل دیگری هم وجود دارد. شما با مراجعه حضوری و یا غیر حضوری به برخی از کارگزاری‌ها هم می‌توانید کد معاملاتی سجام خود را دریافت کنید. اگر تمایل به مراجعه حضوری برای دریافت کد معاملاتی سجام دارید، باید در دفاتر پیشخوان دولت و یا شعب کارگزاری‌ها حضور داشته باشید.

4- کد بورسی دارم ولی کارگزاری ندارم

یکی از دغدغه‌های افراد برای رفع مشکل احراز هویت این است که چگونه می‌توانند کد کارگزاری را دریافت کنند. خوب است بدانید که دریافت کد کارگزاری منوط به مراجعه حضوری به کارگزاری مورد نظرتان نیست. شما می‌توانید تمامی مراحل دریافت کد بورسی را با اپلیکیشن سیگنال و سایت سجام انجام بدهید. اما برای دریافت نام کاربری و رمز عبور کارگزاری نیاز است تا یک کارگزاری معتبر را انتخاب کنید.

حتی افرادی که زیر 18 سال هستند و کد بورسی خود را دریافت کرده اند، می‌بایست نماینده قانونی آن‌ها در کارگزاری ثبت نام کنند. پس از ثبت نام در کارگزاری، نام کاربری و رمز عبور برای نماینده قانونی آن‌ها ارسال خواهد شد. این روند برای افرادی هم که بالاتر از رده سنی 18 سال قرار دارند، یکسان است.

5- تایید نشدن اطلاعات هویتی در سجام

تایید نشدن اطلاعات هویتی در سجام ممکن است برای هر سهامداری پیش بیاید. منظور از اطلاعات هویتی همان نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه و سریال شناسنامه است. زمانی که پیامکی مبتنی بر تایید نشدن اطلاعات هویتی در سجام برای شما ارسال می‌شود، نیاز است تا دوباره این فیلدها را به دقت پر کنید. برای مثال، افرادی که ادامه فامیل دارند و یا توضیحاتی به صفحات شناسنامه آن‌ها اضافه شده است، موظف هستند تا این توضیحات را هم در بخش اطلاعات هویتی خود درج نمایند.
به منظور ویرایش کردن اطلاعات هویتی در سجام باید گزینه “ویرایش اطلاعات” را بفشارید. دقت داشته باشید که ویرایش کردن اطلاعات هویتی پیش از دریافت کد 10 رقمی پیگیری سجام رایگان است. در صورتی که بعد از دریافت کد پیگیری اقدام به ویرایش اطلاعات هویتی کنید، ممکن است مشمول پرداخت هزینه شوید.

 تایید نشدن اطلاعات هویتی در سجام
 علت تایید نشدن اطلاعات هویتی در سجام چیست؟

6- تایید نشدن اطلاعات بانکی در سامانه سجام

از مشکلات احراز هویت غیر حضوری می‌توان به تایید نشدن اطلاعات بانکی در سامانه سجام اشاره کرد. در اینجا دو علت برای تایید نشدن اطلاعات بانکی وجود دارد:

  • اولین علت می‌تواند به دلیل اشتباه وارد کردن اعداد شماره حساب مربوط شود.
  • دومین دلیل می‌تواند عدم مالکیت شماره حساب فرد باشد. چون یکی از شرایط ضروری برای تایید شدن اطلاعات بانکی در سامانه سجام همان مالکیت حساب بانکی فرد است.

رفع مشکل تایید نشدن اطلاعات بانکی چگونه است؟

برای تغییر دادن اطلاعات بانکی سامانه سجام می‌بایست وارد سایت سجام شوید. سپس، تلفن همراه تحت مالکیت خودتان را به همراه کد ملی درج کنید. زمانی که کد تایید ارسال شده به موبایل‌تان را در فیلد درج کردید، می‌توانید به بخش‌های متعدد ویرایش اطلاعات خود در سجام دسترسی داشته باشید. تغییر نام بانک، نام شعبه، کد شعبه، استان شعبه، شهر شعبه بانک، نوع شماره حساب و شماره حساب جزو مواردی هستند که می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه، تغییر بدهید. در مرحله آخر، گزینه «بروز رسانی» را انتخاب کنید.

در صورتی که به هر دلیلی، موفق به تغییر اطلاعات بانکی خود نشدید؛ بعد از ثبت نام در کارگزاری، پشتیبان با شما تماس خواهد گرفت. در این شرایط، اطلاعات بانکی شما از سوی پشتیبانی تغییر داده می‌شود. برای مثال، زمانی که شماره حساب خود را فراموش کرده باشید، سامانه سجام ممکن است که این اشتباه را متوجه نشود. بعد از ثبت نام در کارگزاری با شما تماس گرفته می‌شود تا یکبار دیگر، اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنید.افرادی هم که حساب مشترک را در اطلاعات بانکی درج کرده باشند، شماره حساب آن‌ها تایید نخواهد شد. اهمیت بالای صحیح بودن اطلاعات بانکی در زمانی مشخص می‌شود که سود ماهیانه و سالیانه سهام بورس و یا فرابورس برای حساب بانکی شما واریز خواهد شد.

7- منظور از تاریخ انقضا نمایندگی در سجام چیست ؟

پاسخگویی به سوال مذکور می‌تواند سهم بسزایی در رفع مشکل احراز هویت داشته باشد.به طور کلی، این سوال مربوط به افراد زیر 18 سال است که نماینده قانونی آن‌ها اقدام به ثبت نام و احراز هویت در سجام می‌کند. تاریخ انقضا نمایندگی در سجام توسط نماینده قانونی تعیین خواهد شد. به طور معمول، تا قبل از سن 18 سالگی فرد، نمایندگان قانونی می‌توانند تاریخ انقضا نمایندگی را در نظر بگیرند و در سامانه سجام ثبت کنند.

8- منظور از سجامی ناقص چیست ؟

یکی از مشکلات احراز هویت غیر حضوری مربوط به ناقص بودن ثبت نام در سجام است. افرادی که در گذشته، یکبار در سجام ثبت نام کرده اند و به دلایلی نامعلوم، از درج کردن اطلاعات هویتی و مالی خود پرهیز نموده اند، در این رده قرار می‌گیرند. حتی افرادی که تکمیل ثبت نام ناقص سجام را انجام داده اند، ممکن است تنها یکی از مراحل ثبت نام را طی کرده باشند.

افرادی که با عنوان سجامی ناقص شناخته می‌شوند، برای ادامه فعالیت در سهام عدالت و یا بازار بورس نیاز جدی به کد بورسی دارند. این افراد پس از وارد شدن در سامانه سجام می‌توانند کد ملی، شماره موبایل خود و کد امنیتی را درج کنند. پس از دریافت کد تایید به بخش‌های درج و ویرایش اطلاعات دسترسی دارند. زمانی که اطلاعات آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت، برای احراز هویت باید به یکی از اپلیکیشن‌های احراز هویت همانند سیگنال که قدرت گرفته از فراشناسا است مراجعه نمایند. پس از طی کردن مراحل احراز هویت و دریافت کد 5 رقمی، کد 10 رقمی سجام برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

سوالات متداول مشکلات احراز هویت سجام

1- تایید نشدن اطلاعات بانکی در سامانه سجام به چه معنا است؟

تایید نشدن اطلاعات بانکی در سامانه سجام به دلیل درج اطلاعات بانکی ناقص و یا اشتباهی است. برای مثال، اگر حساب بانکی مشترک را درج کرده باشید، اطلاعات بانکی در سامانه سجام تایید نمی‌شوند.

2- منظور از سجامی ناقص چیست؟

افرادی که یک یا چندین مرحله ثبت نام سجام را انجام نداده باشند و روند ثبت نام آن تکمیل نشده باشد، سجامی ناقص هستند. این افراد، کد بورسی و یا کد پیگیری سجام ندارند.

3- ویرایش اطلاعات سجام در چه شرایطی ممکن است؟

پیش از تایید کردن اطلاعات درج شده در سامانه سجام می‌توانید اطلاعات خود را ویرایش کنید. در غیر اینصورت، پس از تایید نشدن اطلاعات بانکی خود می‌توانید آن ها را در سایت ویرایش کنید.

4- دلیل عدم تایید اطلاعات هویتی در سامانه سجام چیست؟

زمانی که عکس و یا ویدئوی درخواست شده از خودتان را در اپلیکیشن‌های احراز هویت ارائه نکنید و یا عکس و ویدئوی شخص دیگر را ارسال کنید، اطلاعات هویتی شما تایید نمی‌شوند.

5- عدم دریافت کد تایید سجام به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟

اگر موبایل تحت مالکیت خود را در اطلاعات سجام ثبت نکنید، نمی‌توانید کد تایید سجام را دریافت نمایید.

6- بازیابی کد پیگیری سجام چگونه است؟

در صورتی که در سجام ثبت نام کرده باشید، می‌توانید بر روی گزینه کد پیگیری سجام کلیک کنید. سپس، شماره موبایل و کد ملی خود را درج کنید. پس از درج این اطلاعات می‌توانید کد پیگیری خود را دریافت نمایید.

7- کد بورسی دارم ولی کارگزاری ندارم. چه کاری انجام بدهم؟

کد بورسی با کد کارگزاری متفاوت است. برای دریافت کد کارگزاری نیازی نیست تا فرآیند احراز هویت را انجام بدهید. درج کردن کد بورسی و درج سایر اطلاعات در فرم‌های ثبت نام در کارگزاری باعث می‌شود تا کد کارگزاری را دریافت کنید.

منبع : فراشناسا

سوالات خود را در قسمت دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید
نظرات کاربران
فرهاد زارعی
فرهاد زارعی
پاسخ

سلام . با اپ کاپ وارد احراز هویت شدم تا مرحله عکس گرفتن عکس هم با پیراهن سفید و ضمینه تیره توی کادر و با ته ریش و با نور مناسب گرفتم ولی از این مرحله عبور نمیکنه . ممنون میشم پاسخ بدید.

کارشناس فراشناسا
کارشناس فراشناسا
پاسخ

با سلام و وقت بخیر
لطفا مشخصات خود را به همراه شرح مشکل(ارسال عکس خطا) به آدرس support@icup.ir ارسال نمایید. کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد.

دیلان
دیلان
پاسخ

سجام
مورد.تایید.نیس.کمکم
کنید

کارشناس فراشناسا
کارشناس فراشناسا
پاسخ

باسلام لطفا علت های اعلام شده در همین مقاله را مطالعه نمائید.

دیلان
دیلان
پاسخ

میگه.سهام.عدالتت.مورد.تایید.نمی.باشد.لطفا.کمکم.کنید.خودتان.درست.کنید.سواد.ندارم

کارشناس فراشناسا
کارشناس فراشناسا
پاسخ

باسلام لطفا سهام عدالت خود را طبق مقاله"سامانه سهام عدالت با کد ملی sahamedalat.ir و ارزش سهام عدالت من" بررسی نمائید.

مهتاب
مهتاب
پاسخ

سلام خسته نباشید
من احراز مکان کردم
پست چی هم اومد کد تایید برام زد
ولی الان دو روز گذشته
ادرسم تایید نمیشه همون تو سطح خود اظهاری مونده
عجله دارم باید چیکار کنم؟

پری
پری
پاسخ

سلام ، من امضا رو میزنم تو احراز هویت ، همش اخطار میده ، تصویر نمیتواند خالی بماند باید چیکار کنم ؟
و اینکه این کارا همه باید برای ثبت نام بنده در سهام عدالت انجام بشه یا فقط در بورس هستش ؟

فائزه حسین زاده
فائزه حسین زاده
پاسخ

با سلام،
برای رفع مشکل امضا در احراز هویت سجام باید امضای خود را بر روی صفحه سفید و در کادر مشخص شده بنویسید.
در نظر داشته باشید که ثبت نام سجام برای هر دو بازار معامله بورسی و سهام عدالت است.
اطلاعات بیشتر در مورد آموزش فرآیند احراز هویت سجام غیر حضوری را در این مطلب بخوانید:
احراز هویت غیر حضوری سجام