تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال

تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال

با تحول در فناوری بانکداری، خدماتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند؛ نیز تکامل یافته‌اند. اگر اکنون با لمس چند دکمه از طریق حساب بانکی آنلاین خود می‌توانید از محصولات و خدمات بانکی بهره‌مند شوید، از خدمات بانکداری الکترونیک یا آنلاین بهره‌مند شده‌اید. در حقیقت، با ورود فناوری هوش مصنوعی در بانکداری شاهد متنوع شدن طیف گسترده‌ای از خدمات بانکداری هستیم.

در ادامه‌ی این مطلب، به بررسی چیستی هر یک از دو حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال و تفاوت‌های میان آن‌ها می‌پردازیم.

بانکداری آنلاین چیست؟


بانکداری آنلاین یک روش بانکی است که شامل انجام بانکداری شخصی از طریق اینترنت می‌شود. به بیانی دقیق‌تر، فعالیت‌های روزمره مانند بررسی موجودی حساب، پرداخت قبوض و انتقال اینترنتی پول به حساب‌های بانکی ذینفع جزو خدمات بانکداری آنلاین محسوب می‌شود.

به طور کلی، بانکداری آنلاین یک اصطلاح گسترده است که بانکداری تلفن همراه را نیز دربر‌می‌گیرد.

بانکداری دیجیتال چیست؟


بانکداری دیجیتال هم توسط بانک ارائه می‌شود؛ با این تفاوت که آن در زیر‌مجموعه‌ی حوزه‌ی بانکداری آنلاین قرار دارد. این نوع از بانکداری شامل انواع تراکنش‌های مالی است که با استفاده از فناوری و بسترهای اینترنتی پیاده سازی می‌شود.

با این حال، بانکداری دیجیتال شامل تراکنش‌های بدون نقد، سیستم‌های حقوق و دستمزد آنلاین و حسابداری و سایر جنبه‌های مالی است. به همین ترتیب، شما در زندگی روزمره خود می‌توانید از پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال برای خدمات متعددی مانند پرداخت هزینه غذا، رزرو بلیط یا دانلود برنامه‌های تلفن همراه مربوط به نهادهای مالی مختلف و روش‌های پرداخت آنلاین و هزاران خدمات دیگر استفاده کنید.

به نظر می‌رسد که پیاده سازی بانکداری دیجیتال در ایران با چالش‌هایی روبرو است که شرکت‌ها نتوانسته‌اند تا مسیر درستی را برای پاسخ به نیازهای مشتریان خود پیدا کنند. در ادامه به طور دقیق‌تر به این موضوع مهم اشاره می‌کنیم.

تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال


بانکداری الکترونیک و دیجیتال در بخش‌هایی مانند عملکرد، امنیت و تکنولوژی متفاوت هستند. جزئیات تفاوت این دو نوع بانکداری را به همراه جزئیات کامل در بخش زیر می‌خوانید:

1 عملکرد

بانکداری الکترونیک یک نوع ابزار جایگزین برای برخی از عملکرد بانک‌های آجری است. این عملکردهای بانکی از طریق اینترنت، در‌دسترس‌تر افراد می‌شود. در صورتی که بانکداری دیجیتال در کاهش وابستگی به بانک‌های آجری به گونه‌ای موثر است می‌تواند تا کل فرآیند بانکداری را مجازی کند.

به بیانی دیگر، نقش بانکداری الکترونیکی این است که همه‌ی محصولات بانکی (عملکردها و خدمات مالی از جمله افتتاح حساب) می‌توانند از راه دور انجام شوند.

2 امنیت

بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال، هر دو، یک پلتفرم امن با اقدامات امنیتی متفاوت هستند. در پلتفرم بانکداری آنلاین می‌توانید احراز هویت دو مرحله‌ای را با استفاده از OTP یا گذرواژه یک‌بارمصرف انتخاب کنید.

از آنجایی که بیشتر بانکداری دیجیتال از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود، مؤسسات مالی مراقبت بیشتری برای ایمن سازی اطلاعات حساس شما انجام می‌دهند. به همین ترتیب، شما می‌توانید با لایه‌های امنیتی اضافه‌شده مانند بیومتریک و رمزهای عبور در مراحل مختلف فرآیند تراکنش به حساب‌های خود دسترسی داشته باشید.

3 فناوری

بانکداری آنلاین به منزله‌ی یک شکل استاندارد برای انجام فعالیت‌های بانکی مشتریان است. در این روش، برای دسترسی به حساب‌های خود و انجام عملکردهای مرتبط می‌بایست از یک پروتکل تنظیم‌شده استفاده کنید. در صورتی که در بانکداری دیجیتال، شما این امکان را دارید از خدمات سفارشی‌سازی‌شده‌ی بیشتری بهره‌مند شوید. با یک مثال که در بخش پایین آمده است، این موضوع را بیشتر متوجه خواهید شد.

در پلتفرم‌هایی که از بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند، به سادگی می‌توانید بین دو حساب که در یک بانک نگهداری می‌شوند؛ از طریق یک برنامه تلفن همراه جابجا شوید.

اهمیت تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال در چیست؟

پی بردن به اهمیت تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال برای همه‌ی ذینفعان، سودمند و مفید است. چرا که تشخیص نیازهای هر کدام از این نوع بانکداری‌ها به ما کمک می‌کند تا از فناوری‌ها و یا روش‌های بهینه‌تری برای حفظ و یا گسترده کردن این بانکداری‌ها استفاده کنیم.

احراز هویت بیومتریک و امضای دیجیتال در بانکداری


حقیقت این است که دو خدمت احراز هویت بیومتریک و امضای دیجیتال می‌توانند در پلتفرم‌های متکی بر بانکداری آنلاین و دیجیتال استفاده شوند. چون هر دوی این خدمات به ذینفعان کمک می‌کنند تا مشتریان واقعی شناسایی شوند و سایر خدمات را بر همان اساس، ارائه و یا دریافت کنند.

در حال حاضر، خدمات احراز هویت غیرحضوری بیومتریک و سرویس امضای دیجیتال فراشناسا در بانکداری آنلاین ارائه شده‌اند و رضایت مشتریان خود را به همراه داشته‌اند. در صورتی که تصمیم دارید تا از دو راهکار احراز هویت فراشناسا برای بانکداری دیجیتال و الکترونیک استفاده کنید و نیاز به مشاوره دارید، سوالات و ابهامات خود را از طریق جلسه مشاوره با ما در میان بگذارید.

منبع : فراشناسا

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *